האדון חשוון

דוד בן-שחר | 18 באוקטובר 2016
הרשימה הופיעה לראשונה בעלון קיבוץ יזרעאל

דוד בן-שחר כותב על גלגולי שמו של החודש השני בלוח העברי, שהוא על פי שמו – השמיני

נעמי שמר, המשוררת ששלטה בלשון העברית באופן שבדרך כלל עורר השתאות, כתבה: "בְחֶשְוָן יָרַד יוֹרֶה/ וְעַל גַגִּי רָקַד". אבל החודש  הזה, העומד בקרוב להסתיים, עומד על כך שיקראו לו מַרְחֶשְוָן, ושיפסיקו לזלזל בו.

 שמות החודשים המקובלים בעברית קרויים בטעות "החודש העברי", כדי להבדילם משמות החודשים של הלוח היוּליאני, של אומות העולם: מארס, אוקטובר וחבריהם. אלא שהם שמות בבליים, שנשאלו מן הלשון הבבלית.

מַרחֶשְוָן הוא שיבוש קל של צירוף המילים  מַרחֻ שַוְנוּ שהם במשמעותם העברית – יֶרַח שמיני, כלומר: החודש השמיני. ולמה שמיני ולא שני? הרי אנחנו זוכרים מסיפור ההגדה ויציאת מצרים שנאמר על חודש ניסן "החודש הזה ראש חודשים יהיה לכם". אם נתחיל את הספירה מניסן נמצא שמרחשוון הוא החודש השמיני, וזו הספירה הקדומה יותר של חודשי השנה העברית. אגב, יש ספירה עוד יותר קדומה, כנענית, שבה שמות החודשים היו למשל ' יֶרַח בוּל', הוא שמו העתיק של מרחשוון, 'יֶרַח איתנים', 'יֶרַח זיו' ודומיהם.

חילופי יוד=וו בלשונות השמיות מוכרים היטב (ילד/ולד יתר/ותר וכיו"ב). יש הסבורים ששניהם גלגול של עיצור אחד. כך ירח הפך לורח, ואז וַרח שַמן (חודש שמונה) נהפך למַרח שוָן על ידי שיכול אותיות, או חילופין של הו' והמ'.

 החילופין בין מ' וו' אינם נפוצים ביותר, ובכל זאת קיימים. נסתפק כאן בדוגמה אַרגָמָן/אַרגוָן כשם הצבע, וכן בקבוצת המלים עָמל/עָול/עָון, המתחלפות ביניהן כמילים נרדפות למעשה רע.

מר מדלי ומר גורלנו

כאשר התרחקו מן הגלות הבבלית וחדלו להבין מה עושה מר בראש שמו של החודש הזה, החלו לדוש בו ולדרוש מדרשים.

מכיוון שזה חודש של תחילת הגשמים, מתאים שישימו בראש שמו את המלה מר שפירושה טיפה ( על פי "הן גויים כמר מדלי", ישעיהו מ'  15). ואם מצאו שבחודש זה אירעו כמה אסונות לעמנו (ומתי לא?) תזכיר לנו המלה מר את המרירות של גורלנו. כדרך כלל לא כיבדו את החודש בתואר הכבוד מר, (אדוני, מורי), והסתפקו בחשוון, שהוא, כמשתמע מכל דברי עד כאן,  שארית מגוחכת משמו המקורי – מרחשון.

ולסיום, אל תחשבו שרק אצלנו יש בלגאן, ואצל הגויים שמות החודשים יותר בסדר, לא כך:

ספּטמבּר הוא החודש התשיעי אבל משמעות שמו – השביעי.

אוקטובּר הוא החודש העשירי ומשמעות שמו השמיני.

נובמבּר החודש האחד-עשר ומשמעות המילה – התשיעי.

דצמבּר הוא השנים-עשר והאחרון, אבל משמעות שמו – עשירי.

שמות החודשים האחרים הם לא נהגיעו ממספרים, אלא משמות אחרים.

 

דוד בן שחר ז"ל (דבש) היה תושב קיבוץ יזרעאל

 


1
תגיות :
תמונה ראשית
מאמרים קודמים