בעכוז של כולנו

רוביק רוזנטל | 17 בינואר 2003

איך הצליח האיבר הדחוי והנחות לכאורה, התחת, להיות יקיר הסלנג העברי, וזכרונות מערכת בחירות אחת

נוכחותו של איבר הישיבה בשפה, ולא רק העברית, מעוררת השתאות. כל כולו המקום שבו נפגשים הרגליים והגוף העליון, ותפקידו מתייחד לעניין מעלה ריח: ההפרשות הגסות. בתחום המין הוא מתקשר למין האנאלי ולפעילות הומוסקסואלית, שניהם עניינים שגם התרבות המערבית הליברלית חשה אתם שלא בנוח. לפי כל הנתונים התחת היה צריך לרדת למחתרת.

אבל הוא לא. הוא נמצא בכל מקום, בביטויים ודימויים, הוא מתקשר בשפה למיגוון רחב של עניינים, יותר מאשר הזין הגברי, וכמובן ללא השוואה לאיזכורים המעטים של איבר המין הנשי בשפה. כמות המלים הנרדפות גם היא מעוררת התפעלות: "שת" המקראית, הנחשבת מלה גבוהה ונדירה. "עכוז" התלמודית המשמשת היום כלשון נקייה יחסית, ונפוצה מאוד בעסקי מיילדות. גם "עגבות", "אחור" ו"אחוריים" נזכרים בתלמוד, כמו במדרש מתוך אגדת בראשית: "כשם שהאילים הללו הולכים זה אחר זה, וראש כל אחד ואחד באחוריו של חבירו, ורואה בושתו, כך היו ישראל רואין בושה של כל אחד ואחד". מדרש במסכת סנהדרין מסביר מדוע נקראו "בני פעור" עובדי האלילים בשם הדוחה הזה: "הפוער עצמו לבעל פעור זו היא עבודתו", כלומר, מסובב את אחוריו אל האליל שלו כביטוי של הערצה. מן השפה המדעית נקלטו "רקטום" הוא החלחולת, ו"פי הטבעת".

המוסדות הישבנים

גורל משעשע נפל בחלקה של המלה "ישבן" שאומצה בעברית המדוברת החדשה כמלה נקייה יחסית, אבל היתה לה משמעות נוספת בימי חידוש השפה: הושבת אנשים על הקרקע, "המוסדות הישבנים". היידיש תרמה לחבורה העליזה את "טוסיק" המעודן-ילדותי ואת "טוחעס", והיא משחקת בעניין זה תפקיד ממזרי כדרכה. "טוחעס" הגיעה ליידיש מן העברית והיא אינה אלא ההגייה היידישאית של "תחת", שהוא הכתיב המילוני. הסלנג העברי המתחדש הושפע מהיידיש וכך נקלטה "תחת" ואף השתלטה על התחום. בעניין זה מספר אלתר דרויאנוב בדיחה על פלוני שביקש לקלל בלשון נקייה ואמר: "תישק לי וילנה כולה במקום שמאחורי מקהלות". פירוש, במדבר לג: "ויסעו ממקהלות, ויחנו בתחת".

"תחת" מככבת בביטויים בעברית בעיקר כאיבר מזולזל. "ללקק תחת" יובא היישר מהביטוי היידי "טוחעס לייקר", דהיינו, מלקק במקום הבזוי ביותר, וזאת בהשפעת כמה שפות אירופיות. כמוהו "שק לי בתחת". נגד טדי קולק הוגשה תלונה במשטרה על כך שהשמיע את הביטוי הנ"ל כנגד אדם שהתגרה בו באסיפת בחירות, אבל קולק סירב להתנצל. "סיפור מהתחת" הוא עניין ומעצבן, "פרצוף תחת" הוא פרצוף מכוער, ורק הקללה האנגלית הנפוצה "asshole", חור תחת, לא זכתה ללבוש עברי הולם. בכמה ביטויים "תחת" נוכח עקב מיקומו מאחור: "קוץ בתחת", שם נרדף לנודניק, הוא פיתוח ישראלי של pain in the ass. "יש לו קוצים בתחת" מסמן אדם חסר סבלנות.

במקרים אחרים "תחת" מייצג את גוף האדם, כמו בביטוי "קריעת תחת". באנגלית אפשר למצוא בהקשר זה את kick some ass – להרוס למישהו את הצורה. אברהם שלונסקי קרא לאדם שמן "עכוזני". במקרים קיצוניים התחת מחליף את הראש, כמו בביטוי הנפוץ "לא בתחת שלי". בביטוי "תפס תחת" האיבר המזולזל הופך דווקא סמל לעוצמה, וב"כיסוי תחת", ביטוי שמקורו באנגלית, התחת מסמל את מעמדו של האדם בחברה, ומכאן נולד הפועל "לכסתח".

צחוק צחוק, אבל...

זהו רק חלק מהאינוונטר, והשאלה היא מה הפך את התחת לאיבר מחולל ביטויים שכזה. ההסבר המניח את דעתי יותר מכל האחרים הוא דווקא התפקיד המיני השנוי במחלוקת של האיבר. הוא מצוי אצל גברים ואצל נשים כאחד, ונחשב מוקד לתשוקה מינית בשני המינים. שירי צוק מתארת עלמה שפגשה שוטר בחדר מדרגות: "מהזווית של המדרגות אפשר היה לראות שיש לו תחת - או טוסיק, או ישבן, חמוד במיוחד". שימוש כזה בשמות הנרדפים במעורבב נפוץ מאוד בטקסטים רבים ומעיד על מבוכה לשונית. "piece of ass" האנגלי הוא כינוי סקסיסטי בוטה לאשה. ראייה לשונית מובהקת לכך שהאיבר נחשב מיני מאז ומתמיד אפשר למצוא במלה "עגבות" התלמודית, כאשר כל יתר שימושי השורש ע.ג.ב. מתייחסים למשיכה מינית. הבלשן יצחק אבינרי יוצא בכתביו למאבק חורמה נגד השתלטות התחת, ומציע במקומו את "עגבית" ו"עגביונת".

כאמור, כאשר אנו משתמשים בשפה המדוברת שוב ושוב במלה תחת, אנחנו מחצינים כמה תחומי טאבו. האחד הוא תחום ההפרשות והמתח הסמוי הכרוך בכך שלאותו איבר יש תפקיד מיני מענג ותפקיד ביולוגי חשוב אך מסריח. התחת מצוי גם בצומת שבין ההומוסקסואליות וההומופוביות. כאשר אנו משתמשים שוב ושוב ב"לזיין", אנו משליכים אל השפה את הדומיננטיות הגברית הכוחנית. כאשר אנו משתמשים בתפוצה רחבה ב"תחת" אנו משליכים אל השפה מעין בלבול זהויות מיני. הביטוי הנפוץ "צחוק צחוק, אבל חצי זין בתחת" מבטא את הבלבול: משפט גברי ברוטלי, ובעת ובעונה אחת הומוסקסואלי. "תחת" הוא על כן מקרה דוגמה לתפקידו של הסלנג, בעיקר הסלנג הבוטה: לשון בוטה ולא תקנית היא דרך לגיטימית להחצין נושאי טאבו בלי להסתכן באי תקינות.

אנחנו - אתם – אני

איך מדברים לקראת הבחירות שועי העם אל הציבור:

מצנע: אנחנו כולנו חיים בחרדה – ואני קובע: אם לא תהיה גדר הפרדה...

שרון: היתה שנה קשה לכולנו, שנה קשה לי כראש ממשלה

עובדיה: שמעו אלי רודפי צדק, הביטו אל כור מחצבתכם

שריד: אתם מכירים את המציאות, אני רוצה לספר לכם משהו

איתם: מפד"ל בראשותי תצטרף לממשלה, כי לנו יש רק בית אחד

מגן: שלא תטעו, אני אמליץ לנשיא על אריק שרון

יוסי ביילין: עלינו ללמוד את הלקחים ולהמשיך במאמץ, אני אומר לכם: אפשר להפיק לקחים

אהבה, תקווה, נחישות

איך ממתגות המפלגות את עצמן:

עלה ירוק: אהבה

ש"ס: קדושה

ליכוד: נסיון

עבודה: אמונה

מרצ: תקווה

ישראל ביתנו: נחישות

חירות: כוח

ישראל בעלייה: נקיון

מפד"ל: בית

שינוי: יושר

בצדק חברתי, אחותי

משפטי מחץ של מערכת הבחירות:

מצנע: וזה הפיל לי את האסימון

מרצ: להביא אותה בצדק חברתי, אחותי

עובדיה: החלצו חושים

אדלשטיין: הם איבדו את הצפון

לפיד: אל תהיו הפריירים של המדינה

ישראל אחרת: צעירים נינג'ות באים לכנסת להילחם כמו משוגעים

מרזל: בעוד שלושה שבועות אני בכנסת

רע"ש: למה יש שוביניסט השבוע, ואין פמיניסטית השבוע

רביץ: חבר'ה, צריכים קצת מים

תגיות :
Nic McPhee; flickr תמונה ראשית
פוסטים רלוונטים בנושא

תגובות

עדנה רוזן
בשנים הראשונות למדינה היו בתי הספר משופעים בתלמידים עולים. אבי היה מורה לתנ"ך, וכשלימד את הפסוק 'עין תחת עין', שאל את אחד מהם אם הוא מבין במה דברים אמורים. התשובה הייתה: 'את המילה 'עין' אני עוד לא מבין"...
12 בינואר 2017 הגב
אהרן בלום
ברשותכם אני מבקש להשתתף בדיון החשוב והמסקרן שכותרתו " תחת " ,ביטויים שאכתוב מצאתי אצל זקני ואנשי ראש פינה ( כולל הסבא שלי אחד ממייסדי ראש פינה ) כדלהלן : " נשק לי אפוא שהיהודים חנו... " ,בראש פינה כולם ידעו אפוא היהודים חנו בצאתם ממצרים . אם שאלו ראש פינתי אפוא פלוני גר והוא לא ידע הייתה תשובתו " באטוחס אין וינקיל ..." ( בתחת בפינה ) ,או "נשק לי בגב והחליק למטה ..." ,לבסוף אין פוטרים דיון אידישאי בלי ויץ ( בדיחה ) כאן הסיפור ,יהוד אחד התחייב להביא כל יום לאשתו המרשעת ויץ (בדיחה ) או משהו מצחיק אחרת הוא לא היה יוצא מחרון זעפה , יום אחד הוא כמעט מגיע הביתה ולאסונו אין לו ויץ , לפתע הוא פוגש ידידי ואחרי שהוא מספר לידיד למה נפלו פניו ,עונה לו הידיד " יש ! " " זוג פיש (תאמר פיש ) " ,פיש " עונה המסכן ," טוחס קיש ( נשק ,אתם יודעים אפוא ) ,יופי אומר היהודי ורץ הביתה ,האישה פותחת את הדלת והיהודי אומר " שורלה זוג פיש " ,"פיש " עונה האישה " קיש אין טוחס ..." עונה הבעל.... שנה טובה ,תכלה שנה וישבניה ותחל שנה ופניה .
30 בדצמבר 2017 הגב

הוספת תגובה