ארטישוק ירושלמי בבירת הנצח

רוביק רוזנטל | 03 במאי 2013

15 שאלות ותשובות ליום ירושלים, מאבי יויו המקורי, דרך השם ציון ושכונת מאה שערים ועד בומבלה, ימבמבם ואבלמבוליק; ועוד על האות השביעית

לכבוד יום ירושלים, העברת השגרירות ועוד שמחות, כמה םרטי טריוויה על העיר שחוברה לה יחדיו (לכאורה).

השופט עובד בתל אור

1. כמה פעמים מופיעה המילה ירושלים בתנ"ך? רק ארבע פעמים. בכל שאר ההופעות, 663 במספר, היא מופיעה ללא י': ירושלם.

2. כמה שמות יש לירושלים? לפי מחקר שעשתה אילנה קצנלבוגן בכתב העת סיני, יש לירושלים 178 שמות וכינויים, רובם על בסיס פסוקים בתנ"ך.

3. למה ארטישוק ירושלמי הוא ירושלמי, ואיך קראו לו בירושלים? הארטישוק הירושלמי הגיע מצפון אמריקה והוא נקרא גם sunflower artichoke (קנרס החמנית). באיטלקית חמנית היא ג'יראסול, ומכאן הדמיון והשיבוש לשם ירושלים. פעם קראו לירק הזה בירושלים קַרטוֹפי, שיבוש של קרטופלה, תפוח אדמה.

4. למה קוראים לשק קמח אַבִּי יויו? בראשית המאה ה-20 שררה בירושלים מצוקת מים קשה, בעיקר בקיץ. אז היו מגיעים לעיר שואבי מים ערבים שכונו "אסאקה", על גבם נאדות מים שחורים מעור עִזים, ובהם מים מתוקים ממעיינות הסביבה. הם הכריזו על עצמם בלדינו מעורבת בערבית "אוואה יו אסאקה". "אוואה יו" הוא שיבוש של הביטוי בלדינו "אגוואה יו": "אני מים". חיקוי שואבי המים הערבים התגלגל אצל הירושלמים ל"אבא יו-יו".

5. למי ולמה צעקו אוהדי בית"ר ירושלים "השופט עובד בתל-אור"? לשופט ששרק נגד הקבוצה, באמצע המאה הקודמת. תל-אור היה בית קולנוע בבעלות מועצת פועלי ירושלים, וסימל את מפא"י ואת הפועל, שנואות נפשם של הבית"רים.

ירושלים דליטא ומאה שערים

6. למי קראו "ירושלים דליטא"? לווילנה, בירת ליטא. הכינוי ניתן לה במאות הקודמות בזכות החיים היהודיים העשירים שהתקיימו בה

7. האם ירושלים היא בתולה או זונה? גם וגם. על פי מלכים וישעיהו היא מכונה "בתולת בת ציון". עלפי מדרש אבות דרבי נתן יש לה עשרה שמות לשבח וביניהם שלום וצדק, ועשרה שמות לגנאי, וביניהם אלמנה, זונה, עזובה ושנואה.

8. מה ההבדל בין המילים הירושלמיות בּוֹמְבָּלֶה, בַּמְבָּלִיק, יַמְבַּמְבָּם ואַלַמְבּוּלִיק? בּוֹמבָּלה הוא תפוח עץ אדום עטוף סוכר. בַּמבָּליק היא סוכריית סוס, ממתק אניס. יַמבַּמבָּם הוא צמר גפן מתוק. אלמבּוּליק הוא בכלל משחק, השם הירושלמי למשחק העתיק דוּדֶס.

9. מהיכן הגיע השם ציוֹן? הבלשנים חלוקים: האם היא קשורה לציווי ופירושה "הזקופה"; ואולי לשורש הערבי סנא, וכאן פירושה 'המבצר המגן'; ואולי למילה ציה, במשמעות 'הגבעה החשופה'.

10. מהם שלושת ההסברים לשמה של שכונת מאה שערים? הסבר אחד: השכונה נוסדה בשנת 1874 בשבוע של פרשת תולדות, שבה מופיע הפסוק מבראשית "וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים". הסבר שני: עם ייסודה היו בה מאה אנשים. הסבר שלישי, שמה בגימטריה 666, מספר המסמל על פי הגר"א את משיח בן דוד וקיבוץ גלויות.

כך או כך אנחנו אבודים

11. מהן שתי השפות בהן נקראת ירושלים עיר הקודש? עברית ויוונית. בעברית בספר ישעיהו: "לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ יְרוּשָׁלִַם עִיר הַקֹּדֶשׁ" (ישעיהו נב 1). ביוונית שמה היירוסלם. היירו פירושה ביוונית קדוש, ומכאן גם המילה הייררכיה.

12. מי היו הטֶדִי בויס? פקחים של עיריית ירושלים בתקופת כהונת ראש העיר טדי קולק. השם ניתן בעקבות נוער עבריין באנגליה שזכה לכינוי הזה.

13. מי זה ילד טוב ירושלים? מקור הכינוי לחנון של שנות החמישים הוא כיפות סרוגות שנתפרו בארבעה חלקים. על שלושה מהחלקים נכתבו המילים ילד, טוב, ירושלים.

14. מי מתחרה עם ירושלים על הכינוי "בירת הנצח"? רומא, הקרויה בלטינית urbs aeterna.

15. כמה שפות משתתפות במשפט הירושלמי "אִיכּוּלָא וַלַא אִיכּ אַסְתוֹמוֹס אבודים"? שלוש: לדינו, ערבית ועברית. תרגום: כך או כך אנחנו אבודים.

עשה תיק לזין שלך

פנחס אופק כותב בעקבות הדיון על מקורה של המילה 'זין': "בשנות הארבעים והחמישים במאה הקודמת, ידענו טוב מאד את מקורו של ה'זין' - אבר המין הגברי נקרא 'גזר', או בערבוב אותיות: "זרג", ומשם הדרך קצרה אל ה'זין' העומד בראש המילה (תרתי משמע). עופר רוזנברג מוסיף: לדעתי השימוש הפך לרווח בגלל הקירבה הלשונית למילים זונה וזנות, הנהוגות מקדמא דנא.

המידע שמביא פנחס מוכר כבר מראשית המאה הקודמת ותועד על ידי דן אלמגור. עם זאת הגירסה שהובאה במדור, לפיה מדובר בעידון של המילה 'זנב' ככינוי לאיבר המין שתורגמה מגרמנית ויידיש (שוואנץ) מוקדמת יותר, ומוצגת במחקר של ההיסטוריונים ישראל ברטל ודוד אסף. עופר רוזנברג כיוון לדעת גדולים: האסוציאציה בין איבר המין למלה זין קיימת כבר בספרות הרבנית חסידית מהמאה ה-13, שם נכתב, למשל: "ז' לשון זנות ומזון וכלי זין, ובכולן כתיב הן לשון שביעה". יש רגליים לסברה שזין היתה שם לאיבר המין הזכרי בימים קדומים עוד יותר, על פי ילקוט שמעוני: "לא תשב לך בלא אשה - עשה תיק לזין שלך; מי שהוא יוצא לחוץ וחרבו שלופה, סוף השטן שולט בו, והוא מכה לאחד והורגו ומתחייב בנפשו, כך כל מי שיושב בלא אשה וחרבו שלופה יצר הרע שולט בו". נראה שהמדרש הזה אקטואלי מאוד דווקא השבוע.

תגיות :
Ron Almog; flickr תמונה ראשית
פוסטים רלוונטים בנושא

האור והקסם של פעם

08 באוקטובר 2014

שישים משפחות ועוד שש

08 באוקטובר 2014

שיר עץ הגג

08 באוקטובר 2014

תגובות

איתי
איזו העברת שגרירות הייתה ב2013? (נכתב בסוף השבוע בו עברה שגרירות ארה"ב באופן סופי לירושלים)
17 במאי 2018 הגב
יעוד גונן
באשר למדרש-שמות ('בלוך' - בני לוי כולנו) נזכרתי בדרוש הומוריסטי יפהפה שסִּפֵּר לי בשנות השבעים אדם ששם-משפחתו היה איזנברג וחָפַץ לעַברְתו ואביו אמר לו שאם ירצה - יוכל לטעון שהשם הוא עברי מלכתחילה, שֶכֵּן ניתן להציגו כנוטריקון של המשפט: "ארץ-ישראל זו נחלתנו, באהבה רבה גְאַלְנוּה"...
22 במאי 2018 הגב

הוספת תגובה