מתנשאים, עילאיים וסבירים

רוביק רוזנטל | 22 באוגוסט 2013

אופנה חדשה ברשת, והשפה הבלתי אפשרית של פרשני האמנות הפלסטית

רשת האינטרנט מתאפיינת בין היתר בלידה בלתי פוסקת של אופנות וטרנדים. הקצב מסחרר, וגם תאריך התפוגה הולם ומתקצר. הטרנד של החודשים האחרונים הוא דפי פייסבוק המיועדים על פי הכותרת לקבוצה מסוימת של אנשים. השם מרמז על אירוניה עצמית, והעמוד אמור להכיל משפטים בדרגה זו או אחרת של שנינות, בסגנון עמוד הפייסבוק הוותיק והפופולארי "סטטוסים מצייצים".

מובילים את הטרנד החדש שניים: העמוד "אנשים עילאיים ומתנשאים", שגיבורו הוא ירון לונדון שתמונתו מתנוססת בראש העמוד. העמוד אמור להכיל הגיגים של אנשים בעלי טעם מעודן ופוזה של אנשי העולם הגדול, כמו "אפשר בבקשה הפוך חזק על בסיס מים עם חלב דל שומן בלי קצף בכוס זכוכית עם ידית?" אחר כותב: "בן אדם עילאי תמיד יטוס עם חברות שיש להם תור נפרד למחלקת עסקים". את העמוד מסעירה השבוע השאלה איך צריך אדם עילאי ומתנשא להתייחס לפרידתם של יודה ונינט.

החצי הראשון והחצי השני

מול העמוד הנ"ל מככב עמוד מתחרה הקרוי "אנשים בינוניים וסבירים", ומכריז על עצמו "עמוד האנשים הראשון ברשת". הסטטוסים הם מכל הסוגים והמינים. בין היתר חוגגים שם על דברים שאמר נתניהו לח"כ ג'מאל זחלקה שטען ש"אנו הפלסטינים היינו פה לפניכם ונהיה פה אחריכם". נתניהו ענה: "החצי הראשון לא נכון, החצי השני לא יהיה". אחד המפסבקים מצטט משפט בענייני מערכות יחסים: "בדיוק יצאתי מקשר, אבל אשמח אם נשאר ידידים: החצי הראשון לא נכון, החצי השני לא יהיה".

ויש עמודים חדשים בקנה: "אנשים רדודים ושפלים", "אנשים נחותים ומסכנים", "אנשים ממורמרים ומסוכסכים", וגם "אנשים שבאים ברע", שם מתנוססת תמונתה של ליהי גרינר. עיון בעמודים האלה, יש להודות, מעט מייגע ונראה שהם מידרדרים במהירות רבה מדי מעמוד שנון שיש לו זהות כלשהי, לעוד שיח בנאלי ברשת על מה שראינו, עשינו ואכלנו. עד הטרֶנד הבא.

אתה הבנת את זה, ירון?

וא-פרופו מתנשאים ועילאיים, לפני זמן מה התגלגלתי לי במוזיאון תל אביב. נכנסתי לתערוכה שדווקא אהבתי של רון גלעד, וניסיתי לקרוא את הטקסט המלווה. והרי כמה משפטים לדוגמה:

"האובייקטים המטאפוריים של רון גלעד הם הבזקים נקודתיים ברצף של מהלכי התפתחות אבולוציוניים. פעולתו זורמת בשני ערוצים נפרדים בין מעשי אומנות אישיים לייצור תעשייתי, בין מבעים נקודתיים ליישומים קונקרטיים, אלא ששני אופנים אלה, חמקמקים בעצם הגדרתם, מצטלבים לא פעם.

"התערוכה היא אספקלריה דחוסה המגלמת היבטים שונים בפרקטיקה של גלעד, המצויים בקונפליקט או במשא ומתן זה עם זה: הבניות לוגיות מול סצינות אבסורדיות, פרדיגמות אסתטיות מודרניסטיות מול דימויים פורעי חוק.

"גלעד מרוקן את החלל מתכנים פיקטוריאליים, ומייצג בו מגוון של תבניות קטגוריות ומודלים אידיאולוגיים או אסתטיים".

מתנשא? עילאי? גם וגם? אני לא הבנתי כלום, אבל אני רק אדם בינוני וסביר.

מתי נולד מנחם בגין

בועז ברק כותב: ב"מילון השלם של מנחם בגין" מן השבוע שעבר ציינת כי יום ההולדת של מנחם בגין חל ביום 16 באוגוסט. הדבר איננו מדויק. מנחם בגין נולד בשבת נחמו, לכן גם נקרא מנחם, וכל ימיו הוא הקפיד לציין את הדבר דווקא בשבת זו. בהקשר הזה התאריך הכללי שצוין הוא חסר משמעות, וטוב היה לכבד את רצונו ואת זכרו בתאריך הנכון, המשמעותי כל כך. איזו משמעות יש ל-16 באוגוסט?".

תודה לבועז ברק על ההערה. עם זאת כדאי לזכור שגם במדינת היהודים עדיין מציינים במרחב הציבורי תאריכי הולדת ופטירה בתאריך הכללי. יוצאים מכלל זה ביאליק והרצל, שתאריכי לידתם ובעיקר מותם זכו למעמד של אירוע לאומי.

תגיות :
Marco Paköeningrat; flickr תמונה ראשית
פוסטים רלוונטים בנושא

אהבה וירטואלית

08 באוקטובר 2014

יתגדל ויתקדש חחחחחחחח

18 באוקטובר 2013

פסבק לי סטטוס, אחי

23 בספטמבר 2010

הוספת תגובה