המסע המופלא של המילה חשמל, והנסיעה עם ויזה לגוש עציון

רוביק רוזנטל | 30 באוקטובר 2015

איך הפכה מילה סתומה בחזון יחזקאל לסיוט של השבוע האחרון, למה התכוון רבין כשאמר "לגוש עציון תוכלו לנסוע עם ויזה", ואיך משתלט הטלפון הנייד והחכם על עולם הרגש 

למשך כמה ימים טראומטיים חזר אזור המרכז המפונק לחשכת ימי הביניים, וזו הזדמנות לספר את סיפורה של אחת המילים המרתקות של השפה העברית: חשמל. מקורה כידוע לרבים בספר יחזקאל, במסגרת חזון מרכבת האש הפותח את הספר: "וָאֵרֶא כְּעֵין חַשְׁמַל, כְּמַרְאֵה־אֵשׁ בֵּית־לָהּ סָבִיב, מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמָעְלָה, וּמִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה, רָאִיתִי כְּמַרְאֵה־אֵשׁ וְנֹגַֽהּ לוֹ סָבִיב". חוקרים מסוימים סבורים שהמילה התגלגלה לעברית ממצרית ואכדית ופירושה מתכת קלל, אבן יקרה ומבריקה, אך אין לכך ראיה מוצקה. שפה אחרת שבה המילה מופיעה היא ארמית, בתרגום יהונתן: 'חשמלא', אבל זו ככל הנראה ארמיזציה של המילה העברית.

חיות אש ממללות

מכאן התפצל הדיון במילה לשתיים. התלמוד סבר בעקבות הטקסט שמדובר במלאך, ועל כך סופר במסכת חגיגה סיפור האימה הבא: "מעשה בתינוק אחד שהיה דורש במעשה מרכבה, והיה מבין בחשמל, ויצאה אש מחשמל ואכלתו”. הסבר אחר בהמשך הדף מציג את המילה כנוטריקון: "מאי חשמל? א"ר יהודה: חיות אש ממללות ... עתים חשות ועתים ממללות. בשעה שהדבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא חשות [שותקות], בשעה שאין הדבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא ממללות, כלומר משבחות ומהללות את השם". רש"י מבטל את ההסבר הזה, וסבור שהחשמל הוא מלאך: "מלאך ששמו כך [חשמל], וכעין גוון שלו ראה מתוך האש". בספר הכוזרי 'חשמלים' הם דרגה של מלאכים: "חיות, כרובים, שרפים, אופנים, אראלים, חשמלים, תרשישים, מלאכים, אלהים, אישים", אף נקבע שחשמל הוא המלאך הקרוב ביותר לכיסאו של אלוהים. על הבעל שמטוב נאמר כי "הוא ברק עננים כבדות, הרות חשמל. מן החשמל יצא הברק, ואורו מי מדד, מי תיכן? ההאיר אורו את כל העיניים, ואין יש גם אשר היכה עיני איש בסנוורים?  ואולם, הלוא זה משפט הברק וכוח תכונתו".

הערוץ השני הוא ערוץ התרגום, תרגום השבעים ליוונית, ותרגום הוולגטה ללטינית, שבהם תורגמה המילה חשמל ל'אלקטרון'. למילה היוונית העתיקה הזו שני פירושים. האחד: להבה או אש, הקרובה לסיפור המקראי, והשנייה: הענבר, amber באנגלית, אבן יקרה שגונה אדום לוהט. במאה ה-16, כאשר החלו לגלות את צורת האנרגיה החדשה שלימים הוכרה ככוח החשמלי, שימשה המילה 'אלקטרון' לתיאור התהליך, בזכות תכונתו של הענבר ליצור אנרגיה בחיכוך עם גופים קלים.

ענבר

ענבר. צילום: l∞senut; Flickr

הכח הטבעי הנקרא עלעקטריציטט

בראשית המאה ה-19 חיפש יהודה לייב גורדון מילה עבור מה שקרוי ביידיש עלקטריציטאט, ונזכר במילה חשמל. יל"ג קושר בין משמעות החשמל כמלאך, לבין משמעותו החדשה ככוח טבע, וכך הוא כותב: "כוונתי להכח הטבעי הנקרא עלעקטריציטט, שכן תרגום היוני של חשמל הוא עלקטראן". יל"ג מוסיף בעקבות המדרש המקראי כי "אילו היה שפת עבר עתידה להתחדש, והסופרים רשאים לברוא בה ניב שפתיים, הייתי אומר לקרוא בשם חשמל להטליגראף או להטיליפון, ויהיה השם חשמל מורכב משתי מלות: חש מל, כלומר, ממהר לדבר."

'חשמל' לא הפך כידוע לשמו של הטלפון והטלגרף אלא לכוח הטבע שאליו התייחס יל"ג, ואליעזר בן יהודה כותב על כך: "ופשט השימוש הזה מאוד בפרט בדיבור ובספרות החדשה, וגזרו ממנו גם פעל חשמל במשמעות טען גוף מן הגופים בכוח החשמל". החל משנות העשרים אפשר למצוא את המילה בעיתונות התקופה.

חשמלאי 1925

איתמר בן אבי אפילו טבע את הפועל 'מחושמל' במשמעות המטאפורית, והשימוש המטאפורי התפשט גם הוא, מ'הופעה מחשמלת' ועד 'בקהל עבר חשמל'.  בשנים אלה נקבע גם המקצוע 'חשמלאי', ובשנות החמישים הציע אפרים קישון את הכינוי החלופי 'חשמלטור'. בערבית, אגב, חשבו מחשבה דומה, וקראו לחשמל כַּהְרַבָּא, שפירושה המקורי: ענבר. מה נאמר, סיפור מחשמל.

מה באמת חשב רבין על גוש עציון

יוחנן בן יעקב, תושב כפר עציון ובעבר מזכ"ל בני עקיבא, שופך אור על אמרתו של יצחק רבין "לגוש עציון תוכלו לנסוע עם ויזה".

"בד' בתשרי תשל"ד, 30.9.1973, שבעה ימים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים, ביקר יצחק רבין בכפר עציון. נפגשנו בשבילי הכפר ושמחתי כמוצא שלל רב על ההזדמנות לשמוע ממנו על הימים ההם בגוש עציון, נושא בו אני עוסק שנים רבות. סיירנו יחד כשמונה שעות בגוש עציון, ביקרנו בשדות הקרב, במשלטים, בנקודות בהן נלכדו השיירות בדרכן לגוש עציון וממנו. למדתי ממנו הרבה, ראיתי את רגישותו העצומה לחיילים ולמתיישבים שנפלו בקרבות. מאז שמרנו על קשר.

באותם ימים כיהנתי כראש מחלקת ההדרכה של תנועת בני עקיבא. ביום הולדתה של הכנסת, ט"ו בשבט תשל"ד, קיימנו במשכן הכנסת יום עיון לרכזי הסניפים של בני עקיבא, באירוח סיעת המפד"ל. יצחק רבין נבחר כחבר כנסת בסיעת המערך. הזמנתי אותו להרצות בפני הקומונרים ביום העיון והוא נענה ברצון. הרצאתו הייתה מרתקת, הניתוח היה מעניין מאד. בסוף דבריו נשאל, "מה המפה שאתה מציע לנו?" רבין השיב שלא יצייר מפה, אבל הבהיר כי על ירושלים לא יתפשר, מירושלים המאוחדת והשלמה לא נזוז.

מכאן ואילך הופנו אליו שאלות בעניין זה: "מה עם שכם", "מה עם חברון", "מה עם שילה", "מה עם יריחו"? את כולם דחה והסביר ש"נסתדר בלעדיהם, כמו שהסתדרנו הרבה מאד שנים". כך גם לגבי רמאללה ובית לחם. מדבריו נשמעה נימת זלזול בזיקה העמוקה שלנו לבית לחם.

באמצעות ויזה ירדנית

אז שאלתי אותו, כמי שהזמין אותו להרצות ובעקבות הכרותנו הקודמת: "ומה איתי? מה עם כפר עציון?" - כאן הוא נתקע. לא מיהר להשיב, כפי שעשה לגבי כל השאלות הקודמות. אחרי הרהור השיב לאט, שוקל כל מילה: "יוחנן, אתה תוכל להגיע מירושלים לביתך באמצעות ויזה (אשרת מעבר) ירדנית". משמע שנוכל להמשיך לחיות כיהודים ישראליים בגוש עציון, והבעיה תהיה כיצד להגיע מירושלים לגוש עציון, כי על בית לחם ויתר. זה היה המניע העמוק של גולדה ודיין לאשר ולזרז סלילת הכביש מגוש עציון לעמק האלה. מאוחר יותר הוא חזר ואמר כי לא עולה על דעתו לוותר על גוש עציון.

כמה חודשים לפני שנרצח השתתפתי בפגישה מצומצמת מאד, אינטימית וממושכת עם רבין בלשכתו. רבין חזר והזכיר לי את הסיור המשותף שלנו בגוש עציון בשנת תשל"ד, 1974, ואת יחסו המיוחד לגוש עציון. מעבר לחיוך הביישני בו קידם את פנינו בפתח לשכתו, אמר בנימה של תרעומת: "האם אתה, יוחנן, בא לדבר איתי על גוש עציון?! אתה מכיר היטב את יחסִי לגוש עציון. גוש עציון, הוא מעבר לכל דיון, בעניין זה אין צורך לשכנע אותי!" השיחה האחרונה הייתה עבורי קשה, המניעים שלו לחתום על הסכמי אוסלו, אותם חשף בפנינו הדאיגו אותי, ועל כך בהזדמנות אחרת ולא ביום הזיכרון שלו - יהי זכרו ברוך!"

מציירים לנו את השפה

אומנות האימוז'י לא עוצרת. למי שעוד לא בעניין, מדובר במאות אייקונים (רגשונים בעברית) השתולים בטלפונים החכמים, ומאפשרים לנו להעביר מידע ותחושות באמצעות קליק אחד. בימים אלה יצאו לאור עוד קרוב ל-150 אימוז'ים חדשים. אפשר למצוא בהם איש שלג, תנועה מזרחית מודל אמריקני, מַדְקות ואריה, וגם גולגולת המזהירה על סכנת מוות.

אימוזי 2016 ב

האימוז'ים מכסים בהדרגה גם את עולם המזון, וכך זכינו לבוריטוס, פופקורן ולחמניה. אתר גליימור מתלונן עם זאת שאין עדיין אימוז'י לאבוקדו, אבל פרסומים חדשים מבטיחים שהמעוות יתוקן. הם מבקשים גם אימוז'ים של אשה בהיריון, דגל סקוטי וחיבוק.

אימוזי 2016

ונשאלת השאלה, מה עושה לנו האומנות הזו? והתשובה ברורה: היא עושה אותנו עצלנים, חסרי שפה ודלי ביטוי. ומי שלא מאמין, להלן ציטוט מניסוי שערכתי לבקשת ערוץ 10, ובו ביקשתי מנערים לספר לחבריהם על חוויה שעברו בטקסט כתוב. "היה לי מאוד קשה לבטא את ההרגשות שלי", אמר אחד המשתתפים, "לא יכלתי להשתמש בסימנים האלה, הסמיילים".  

מהו לינץ'?

יהודה שואל: במה שונה לינץ' מרצח לא מאורגן ספונטני אחר?

לינץ' הוא רצח בידי המון, והוא מכיל יסוד של שפיטה: ההמון סבור שהקורבן ראוי למותו אם משום מה שלכאורה עשה, ואם משום גזעו או צבע עורו, ומוציא את גזר דינו אל הפועל. אם הקורבן בר מזל הוא גם יכול לצאת מלינץ' בחיים. כל רצח שאינו עונה לתנאים האלה אינו לינץ' אלא פשע מסוג אחר. לינץ', אגב, אינו בהכרח לא מאורגן, ולעיתים קרובות, בוודאי במקרים המוכרים ביחסי לבנים ושחורים בארצות הברית, הלינץ' יכול להתבצע כתוצאה ממהלך מתוכנן ומנווט מלמעלה, באופן סמוי או מפורש.

עוד שאלות שנשאלו ונענו השבוע: מה ההבדל בין 'לראות', 'להסתכל' ו'להתבונן', האם שם המשפחה אזולאי פירושו כהן, מי עושה קולות של שטיח ועוד, ראו בשאל את רוביק, שאלות אחרונות.

בפינה של פול אוגדן: ביידיש הסינית נשמעת יותר טוב

חדש בבמת אורח: פרופ' רינה בן שחר על דרכי השפה של חנוך לוין

תגיות :
Mechanoid Dolly; Flickr תמונה ראשית

תגובות

שלומיק פלתחוביץ
אני אתמקד בנושא האמוז'י, לדעתי אנו איננו מתעצלים להביע רגשות אלא, אם נתכתב הסמיילי יכול לעזור להביע את הרגשתי למשל אם אני אכתוב שאלה רטורית ללא אמוז'י הבן אדם שקורא יכול להבין שהשאלה רצינית אבל אם אני אכתוב עם אמוז'י בן האדם יכול להבין שזאת שאלה רטורית.
27 בדצמבר 2015 הגב
שרון זיו
אני בחרתי לדבר על נושא האימוז'י אני חושבת שאין שום בעיה עם האימוז'י כיוון שהאימוז'י גם מקצר את מה שאנחנו צריכים לכתוב ועוד דבר לפי דעתי זהו דבר מאוד טוב
27 בדצמבר 2015 הגב
מיקי שאול
שלומיק אני מסכים איתך
27 בדצמבר 2015 הגב
Barnypok
iVNO1g http://www.FyLitCl7Pf7ojQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
04 בינואר 2017 הגב
chaba
Xi5AWJ http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
29 בינואר 2017 הגב
matt
MHSRV5 http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
29 בינואר 2017 הגב
gordon
95aLwV http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
31 בינואר 2017 הגב

הוספת תגובה