נשים חמות, נשים מניקות, הרב והטוקבקיסט

רוביק רוזנטל | 10 במרץ 2017

הרב לוינשטיין  מסמן את הגבול הדק בין דת וסקסיזם ועובר אותו ברגל גסה, מה חושבים כותבי הטוקבקים על נשים המניקות בפומבי, וצרור שיבושי לשון חדשים וישנים לפורים

יגאל לוינשטיין, בעל "נאום הסוטים", מכה שוב, והפעם, ממש לכבוד יום האשה, נחשפה השקפתו על נשים. לא, אין מדובר בהשקפתו על גיוס נשים לצה"ל. ההתנגדות לגיוס נשים מטעמי דת מעוגנת בחוק ישראלי נושן ואין בה חידוש. מדובר בעמדה גברית גסה, פטרונית, המתהדרת בהיותה 'יהודית'. ולהלן פירוש רש"י לדברי הרב.

כשאתה חם אתה מחפש דוסה

"הן יוצאות לא יהודיות". יהדות על פי לוינשטיין פירושה שדינה של האשה להיות ספונה בבית, במטבח ובמיטה. לצד זה, אחרי שכינה את הרפורמים 'נוצרים', הוא קובע שכל מי שאינו אוחז בדעותיו הוא 'יהודי מבחינה גנטית', כלומר, לא משום בחינה אחרת. חובבי תורת הגזע מוחאים לך כפיים, הרב יגאל.

"הן (הנשים הלוחמות) כאלה רבקיסטיות. כולם עם צבעי הסוואה. מישהו אמר לי, אל תדאג, הן מתאמנות לקראת החתונה, להתאפר. אני לא יודע מי יתחתן אתה". לאשה היהודייה מטרה אחת בחייה: למצוא חתן. הסבר לתוהים: 'רַבָּקיסט' הוא חייל מורעל ברמות גבוהות, תאב לחימה, בעקבות 'רַבָּק', מילה נרדפת ל'רעל' בעגה הצבאית.

"שאלו אותי את מה אם (האשה שהבחור הדתי מחפש) תהיה מפקדת פלוגה? שאלה של שיגעון. זה שייך לבית משוגעים. שיגעו לנו את הילדות". העולם שמחוץ להלכה אליבא דלוינשטיין הוא 'בית משוגעים', אשה המגשימה את עצמה שלא בדרך שנקבע לה מלידתה היא 'משוגעת'. אין מילים.

"כשאתה חם מהתנור אתה בוחר אישה חמה בדוסיות. ודאי שהיא חמה כי היא אישה, אם לא שירתה בקרק"ל, אחרת איך תהיה חמה?" השימוש במונח המיני 'חמה' אינו מקרי. והלוחמת הקרבית? היא לא ממש אשה, ובטח אין מה לצפות ממנה במיטה.

"היא תספר לילדים בלילה מור"קים". מצחיק מאוד. מור"קים: ראשי תיבות של 'מורשת קרב', ברבים.

"הבית שלכם ייראה לפי האשה שתבחרו. אנחנו לא קובעים כמעט כלום בבית, יוצאים ב-6 בבוקר חוזרים ב-6 בערב במקרה הטוב, ב-9 בערב במקרה הפחות טוב, ב-11 בלילה במקרה הגרוע. ממילא מישהו אחר מנהל את הבית והילדים. אשה תותחית - יהיה לך בית של תותחית, אשה בלאי יהיה לך בית בלאי, וגם אתה תהיה בלאי". כשאתה נהיה 'בלאי' אתה מחפש 'בלאית'". אשה יהודייה (ולא רק מבחינה גנטית) מקדישה את כל שעות היום לבישול, כביסה וניקיון, והיא האשה המושלמת וחייה מושלמים. אשה היוצאת מביתה לעבודה (או לצבא) היא אשה פגומה. גבר הרוצה לשאת אשה השווה לו בפעילות, בדימוי עצמי ובשותפות בחברה הוא גבר נחות ופגום. לתוהים: 'בלאי' בעגה הצהלית פירושו 'פגום', והוא מתייחס לעתים קרובות לחיילים וומפקדים.

לוינשטיין הוא בעל סגנון גס ובוטה, ובעיני המתבונן האובייקטיבי, איש לא חכם. אבל, בניגוד לטענות המכבסות של מגיבים רבים מהציונות הדתית, אין מדובר בסגנון אלא במהות. תמונת היהדות הנחשפת בדבריו אינה רק 'חשוכה' ובמובנים רבים גלותית, היא מעוררת גועל. שוב ושוב הוא חוצה את הקו בין עמדה דתית-הלכתית, שנויה במחלוקת אך לגיטימית, לבין שוביניזם גברי מהסוג הנמוך ביותר. מאחורי הסגנון הבוטה ותוך הסתייגות צדקנית ממנו מסתתרים רבנים מעודנים יותר המחזיקים בעמדות דומות, ועולם הערכים שהוא מייצג מעוגן בתפיסות עמוקות של מעמד האשה ושל ייעודה בחיים.

הנקה במרחב הציבורי, עכשיו המחקר

ועוד ליום האשה, והפעם במרחב שונה לגמרי. ענת יערי טרחה במחקר לקבלת התואר השני בסוגיה מפתיעה: איך מתייחסת הרשת, במרחב הקרוי 'טוקבקייה', לסוגיה של הנקה במרחב הציבורי. הסוגיה עלתה כמה וכמה פעמים בשיח ציבורי ער. יערי מציגה עמדות שונות כלפי התופעה. ההנקה במרחב הציבורי פותחת שאלות של הגבול בין הפרטי והציבורי, נוכחות גוף האשה במרחב הציבורי, שדי האשה כסמל מיני, שאלות של הדרת נשים וחופש הפרט, יחסי המיניות הנשית והאימהות ועוד. הדיון חושף גם צביעות רבה. בעוד המרחב הציבורי מוצף בפורנוגרפיה בחסות עולם הפרסום ושלטי הרחוב, אשה המניקה את ילדה היא טאבו, וראו בקריקטורה הבאה.

הנקה קריקטורה

מניקה? זה קניון! אנחנו לא מרשים לנשים לחשוף בחוצפה את החזה!! http://momstown.ca

המחקר שערכה יערי נשען על טוקבקים (תגוביות בעברית עכשווית) לשתי כתבות העוסקות בהנקה במרחב הציבורי. האחת עסקה במה שמוגדר 'מחאת המיניקות', באתר Ynet. השנייה תחת הכותרת "כמו שאני לא משתין במסעדה, את לא תניקי כאן" במאקו. נדגמו יחד כ-900 תגוביות. הממצאים בשורה התחתונה מובהקים: האווירה הכללית העולה מן הדיונים ברשת עוינות להנקה במרחב הציבורי, ורבים מהגולשים, נשים וגברים, רואים בכך אקט מבזה, דחוי ומתועב. רוב המגיבים הן נשים.

אם בר רפאלי חושפת ציץ

חלק מהתגובות העוסקות בפרשת המניקה במסעדה מתייחסות לגופה של נשואת הכתבה וטוענות שחיפשה פרובוקציה.

"נשמעת כמישהי שמרוכזת רק בעצמה" (אמא).

"מכיר אותה, מניקה רק בחוץ ורק בהתרסה".

חלק גדול מהמגיבים סבורים שהנקה במקום ציבורי היא לגיטימית בתנאי שחזה האשה מוסתר, כגון באמצעות סינר הנקה.

"אני דוסית ומניקה בחוץ עם סינר ... אני מניקה בכל מקום עם צניעות, ומי שהמראה גורם לו מבוכה סימן שהוא רואה בי פנטזיה מינית בלבד, כלומר הוא סוטה".

התגובות התומכות תמיכה מלאה בהנקה בציבור וללא סייגים מעטות, כאמור:

"תבורכנה המניקות. הזכות לתינוק לינוק והזכות לאמו להניק בכל עת ובכל מקום זו התגשמות האמהות בכל יופייה" (המגיב כנראה גבר).

"מדהים כמה זעם קדוש עניין ההנקה מוציא כאן מגברים. לא נוגע אליכם, זה בין האשה והתינוק שלה" (גם כאן המגיב הוא גבר).

חלקם מתייחסים לסוגיית הצביעות שנזכרה:

"שמנהל המשמרת ישים עליו שמיכה. איש חשוך ועיוור. אם בר רפאלי חושפת ציץ איש לא מעיר".

מבחינתי הוטרדתי מינית אבל אתן השטן

התגובות המתנגדות התנגדות מוחלטת להנקה בציבור הן בדרך כלל של גברים ומבטאות לעיתים בוז לנשים בכלל.

"אתן נשים חולות מה עובר עליכן? כל כך רוצות לנצל את ההזדמנות של ההנקות להראות את השדיים שלכן?"

"עוד מעט תחליפו פדים או טמפונים באמצע הרחוב ומי שיסתכל יחטוף".

"רוצה לשלוף שד עשי זאת, מבחינתי הוטרדתי מינית אבל אתן השטן".

קבוצה לא קטנה של תגוביות, בעיקר  של גברים, משווה את ההנקה להפרשות ולחשיפה של איברי מין גבריים. הגולש 'אסף לוץ' מכריז על 'מחאת המחרבנים': "לא זכותה להניק איפה שהיא רוצה, כפי שלא מקובל שאנשים יפרישו הפרשות מגופם בפרהסיא".

גם נשים מצטרפות לביקורת הבוטה על הנקה בפומבי:

"גועל נפש!! נמאס לבוא לאכול ולראות הנקות בכל פינה!!!... תפסיקו להגעיל את כולנו עם האינטימיות המוחצצנת שלכם" (דלית).

"ממש לא בא לי להסתכל על ציצי של מישהי אחרת מניקה את התינוק שלה".

"חוצפה נשית פמיניסטית שלא יודעת גבולות".

אזכור הפמיניזם חוזר בטוקבקים, ובמקרה מסוים אשה המתנגדת להנקה בפומבי טוענת שהוא אקט אנטי-פמיניסטי כי הוא מציג את האשה כאם.

יערי מסיקה מסקנות שונות מן המחקר, הן ביחס לנשים ולגופן במרחב הציבורי, והן ביחס לטוקבקים כמייצגים של שיח השנאה שבו עוסקים מחקרים רבים ביחס לרשת ומחוצה לה. באחת התגוביות נזכרת מדינות אירופה כדוגמה לתפיסה שונה ומקבלת של הנקה במרחב הציבורי. נראה שהדרך לקבל זאת במדינת היהודים רחוקה, גם בלי להיזקק לסקסיזם הבוטה של הרב לוינשטיין.

ברוך אשם בהרבעת המינים

שני צדדים לשיבושים לשוניים. מצד אחד הם מטרידים ומעצבנים, והמשבש מועד לבוז ולגלוג. מצד שני, בדרך כלל, הם פשוט מצחיקים, ופורים הוא זמן מצוין לבחור באופציית הצחוק. אלכס שפי, מיקירי "הזירה הלשונית" ומנהל חטיבת החדשות של קול  ישראל בערבית בעבר, ליקט מבחר מרשים של שיבושי לשון, שיבושי צירופים וטעויות כתיב מן התקשורת, בעיקר ברשתות החברתיות. הרשימה המלאה בבמת אורח, ולהלן מעט מתאבנים.

מקבץ שגיאות כתיב, מכת המדינה, ולא מאתמול, ולא רק ברשתות החברתיות.

אימכם הסליחה. "אני אמא טריה ולכן יש לי כל כך הרבה שאלות, אימכם הסליחה" (קהילות ynet).

ברוך אשם! "רציתי להוסיף שאין לנו ברוך אשם שום בעיה בריאותית ואנחנו דיי משפחה שמחה ומפרנסת בכבוד" (מורשת שו"ת).

הרבעת המינים. "אני הולך שעתיים לפני סגירת שוק הרבעת המינים וקונה אתרוגים שנראים הכי מהודרים במחירים אפסיים" (ערוץ 7).

מאוננים לקנות. "מאוננים לקנות דירה בת 4 חדרים בבניין 9 קומות" (מודעה שנחשפה בישרא-בלוג).

עיכלו לי. "הקיץ 'שרצתי' בסניף, עד כדי ששאלו אותי אם ההוצאה לפועל עיכלו לי את הבית" (ערוץ 7).

ברומא תתנהג כמו ברווזים במטבח

בקבוצה השנייה - שיבושי צירופים ומטבעות לשון.

ברומא תתנהג כמו רומני. א: "בונ'ה בפורום חתימות תתנהג כמו חותמאי, בפורום פיפוטים תתנהג כמו פטפטן"; ב: "כשאתה ברומא, תתנהג כמו רומני" (ליונטוורק).

טלפון סוֹלְלָרי. "בנים הם כמו טלפון סוללרי: קטנים לא קולטים מתנתקים ללא התראה ודווקא שצריך אותם הם לא זמינים וחוץ מזה… גם האנטנה לא משהו" (סטטוסים לפייסבוק - סטטוסים לבנות)

כמו ברווזים במטבח. "האם פעולות התגמול הצליחו או לא? אז מה האלטרנטיבה? לשבת כמו ברווזים במטבח ולחכות לפעולת הטרור הערבית הבאה?"  (ynet).

מי שלא טועה לא שוגה. "קוטנר ורשף אמרו כבר מזמן – מי שלא טועה לא שוגה. הציפייה של האוהדים/התקשורת שקרויף ומכבי לא יטעו אף פעם היא ציפייה מופרכת" (debuzzer).

על אפך ועל חמותך. "אם הבטחת לבתך שהיא שור תשיר את ארבע הקושיות, אתה תמצא על אפך ועל חמותך הפוגה או חוסר ריכוז של המסובין" (סאלונה). גירסה נוספת: "תגידו לי, זה בסדר שבליל הסדר, כשכולם חגיגיים כזה. וחמותי במצב רוח טוב והנכדים סביבה, פתאום מתחילים כולם לקרוא בקול גדול "שפוך חמותך על הגויים"?(פייסבוק, חנוך דאום).

תדבק לשוני לחיקי. "אם אשכח את הגול של  קטן בין הרגליים של בארטז תישכח ימיני תדבק לשוני לחיקי" (הייד פרק  פורומים).

רוח שמרנית חדשה

ולקינוח, צרור אוקסימורונים פוליטיים:

"הרצוג דוהר בזחילה לעבר ממשלת נתניהו" (מן העיתונות).

"בכל אחד מהכיסאות הריקים במליאה יושב מישהו שברח מאחריות" (נאום ידוע של ח"כ מפורסם במליאת הכנסת).

"הסכם בעל פה לא שווה את הנייר שהוא כתוב עליו" (אמרה של משה דיין וסמואל גולדווין).

"זהו מהפך! רוח שמרנית חדשה תחזור למערכת המשפט" (נפתלי בנט בתגובה על מינוי שופטים חדשים לבית המשפט העליון).

בין מנהרה לניקבה

יהודה זיו מתייחס לעיסוק במילה 'מנהרה' מן הטור הקודם: "לעניות דעתי, שימושן של 'מנהרה' לעומת 'ניקבה' בא ללמד על דרך חציבתן. מנהרת 'הבריכה אשר בגבעון' וכן 'מנהרות הכותל' בירושלים נחצבו מלמעלה למטה, באור יום מלא – כשמכאן כינוייהן, מלשון 'נהרה'>אור – ורק לאחר-מכן נחתמו בעפר, שנשפך על גבי לוחות אבן אשר כיסו עליהן. ואילו 'ניקבה' כשמה כן היא, נחצבה מלכתחילה מתחת לפני הקרקע – ובחשיכה!"

שאלות חדשות שנשאלו ונענו באתר, מה בין מזל לגורל ובין זָקָן לזָקֵן, מה מקור הביטוי 'גבר עם ביצים' ועוד, ראו בשאל את רוביק, שאלות אחרונות. יש ללחוץ על השאלה כדי לקבל את התשובה!

בקרוב: ואללה בסדר, על העברית והערבית ומה שביניהן, עם עבד א-רחמן מרעי ורוביק רוזנטל, שפיים, 22.3.17, בשעה 1900

תגיות :
DSC_7172 Photo by Al van Akker; Flickr תמונה ראשית
פוסטים רלוונטים בנושא

תגובות

איזה גורן
בהיותי כבן חמש נחשפתי למעשי תועבה של "מלמד" כרסתני עב זקן ומגודל פאות אשר "חינך" דרדקים ל"מצוות" ו"למעשים טובים" באמצעות צליפות בסרגל על אצבעותיהם ונסיונות ארורים חוזרים ונשנים של תחיבת אצבע מגושמת בנקביהם. היה זה השיעור הראשון שהציג בפני את מלוא מערומיה הגועליים של הדת והאוחזים בה כקרדום לחפור בו. מאז, למראה ולמשמע ה"הטפות" המאוסות והגילויים על המעשים המתועבים של השגרירים והקונסולים ממוני "מלכות השמיים" הלך תיעובי וגבר וחוששני כי לא ירחק היום והתיעוב יהפוך לשנאה קשה. שמרני האל מפני שגריריך. מארת אלוהים על ראשיהם . שבע פעמים טפו.
09 במרץ 2017 הגב
חנוך
"עייפים אך רצוצים"
09 במרץ 2017 הגב
אהרן בלום
יסלח לי הרב המכובד אם אשאל אותו איך הוא מבצע מצוות פרו ורבו " ?, מכיוון שלא אקבל ממנו תשובה מלומדת אני נאלץ להפעיל את דמיוני ,אחרי יום מתיש ומעייף (לכבס, לבשל,לנקות ,לשלוח את הילדים ,לקבל אותם ) ,עייפה נופלת האישה למיטה ,או אז ניזכר הרב שמצוות פרו ורבו לא בוצעה,הרב מכבה את האורות ,מאיר את אשתו העייפה וחושף את מערומיה הנוגעים בדבר "רגע " לוחש הרב "שכחתי איך מצווה ההמשך" הרב מאיר את החדר, מהר ככל שניתן הוא פותח ספר שולחן ערוך ,מדפדף ,מוצא את מה שביקש ,מכבה את האור וחוזר למיטה ,בינתיים האישה העייפה נרדמת ,הרב מאיר אותה וממשיך את התהליך,כמעט עם גמר המצווה ,שוב שכח הרב משהו , הא שוב מאיר את החדר ומחפש בשולחן ערוך ,מה לעשות עכשיו ? ,מכבה את האור ואץ למיטה להאיר את אשתו העייפה ,כמעט עולה השחר הצליח הרב להשלים את המצווה ,האישה קמה עייפה לעוד יום קשה ומתיש ,אומר לה הרב " טוב שלא גויסת לצבא ,הסוטים למיניהם היו מעייפים אותך עד שהיית שוכחת שאת אישה יהודיה ,כאן בבית את רעננה ,לא עייפה ,ממלאת את כל המצוות ובעיקר כל רגע זוכרת שאת יהודיה גאה..."
09 במרץ 2017 הגב
סיוון
רוביק, נראה שכת הפוליטיקלי קורקט השתלטה גם עליך, עד כדי פגיעה בהבנתך את הנקרא והנשמע. אם היה לך פרומיל מחדות המחשבה, ורוחב הראייה של הרב את החברה העולמית והישראלית בפרט, היית מנסח אחרת את דברייך. קלי הדעת שיקראו את הטור שלך לבטח יסכימו עם כל מילה שלך, כי אתה מתהדר בתואר ד"ר ודווקא אמור להחזיק בפופוליזם מתון בלבד, אבל המשכילים מביננו מזהים שהמרחק בין המסקנות שגזרת מדברי הרב, לבין משמעותם האמיתית, רחוק מאד. אני עורכת דין דתייה, ולא נפלתי בפח הזול שלך. אשרייך הרב יגאל על העמידה האיתנה שלך נגד כל הרעות של החברה, בראשן הפמיניזם וההומואים. אתה היחיד שמעז הרים את הכפפה נגד המלחמה הנוראית ביהדות, בכסות של ליברליזם. תודה רבה לך, אנחנו חייבים לך הרבה, אתה מייצג את רוב הציבור בישראל, בלי ספק. אף אחד אחר פשוט לא מעז לדבר, בגלל טרור ההשתקה.
10 במרץ 2017 הגב
רוביק רוזנטל
סיוון שלום זכותך לחשוב כמובן שהפמיניזם וההומואים הן הרעות החולות של החברה, אבל ראוי שתשתמשי במילים ובמונחים ביתר זהירות, בעיקר אם את כעדותך עורכת דין. אין כל קשר בין פוליטקלי קורקט לדיון שלפנינו. מדובר בעימות של השקפות עולם שונות. תקינות פוליטית נועדה להגן על קבוצות חלשות בחברה באמצעות השפה, והשימוש בה נועד לכסות על עמדות סמויות המובנות בשפה. מה הקשר להתנגדות לעמדות לוינשטיין? אין כל קשר בין פופוליזם לדיון שלפנינו. פופוליזם פירושו שאיש ציבור משתמש בעמדות שונות, גם אם אינו מאמין בהם, כדי לשאת חן בעיני הציבור ולצבור הון פוליטי. מה הקשר לעמדות שהבעתי? הרי לשיטתך רוב הציבור בכלל תומך בווינשטיין. אפשר כמובן להסכים לדברי ויינשטיין, אבל למצוא בהם 'עומק ראייה ורוחב מחשבה'? גם חבריו הקרובים הסבירו שהוא פשוט התבדח עם התלמידים, כולם הסתייגו מהסגנון הגס, חלק ניתקו אתו יחסים. ויינשטיין מייצג את רוב החברה הישראלית? מהיכן לקחת את זה? הוא מייצג פלג קיצוני בקרב הדתיים הלאומיים החרדלים, והוקע כמעט מעל כל במה. בעיניי, שאיני שיך למחנה הזה, אלה עמדות חשוכות. בעיני חבריו עמדותיו מבזות את כל מה שהם מאמינים בהם.
11 במרץ 2017
אורי קליין
שלום רוביק! מזה שנים אחדות אני מחזיק בדעה שנתן אלתרמן חידש "תחדיש" בשיר "כלניות" כשכתב "מטוללות". איני זוכר שימוש כזה לא לפני ולא אחרי "כלניות". הוא לבטח היה מודע ל"מוזרות" של "מטוללות" שהרי בהמשך השיר כתב על הנערה "והיא צוחקת וטלולה מטל". התוכל להבהיר אם יש תקדים לשימוש זה בזמר, בשירה, בספרות או בכתיבה העברית?
11 במרץ 2017 הגב
משה מכנס, עו"ד
רוביק רוזנטל, בלשון העם - הפעם החלקת. כל עוד אתה מתמקד בנושא הלשוני, ומסביר בדרך נאה ומשובבת ביטויים שהשתרבבו ללשון העברית, וגם ביטויים עבריים - מעשיך נאים ומתקבלים בברכה. אך במאמרך על הנשים החמות, המיניקות וכו' גלשת להבעת דעתך הפוליטית על דברי הרב לוינשטיין, וזה ממש, ממש-ממש, שלא-לעניין. האומנם אתה רוצה להפוך את מדורך לעוד אתר של טוקבקיסטים פוליטיים, שיתחילו להשתמש בביטוייהם של מירי בולשיט, אראל קיבינימט ואיתן כבל, שאינני מוכן לחזור בכתובים על ביטוייו המתועבים?. אני מציע לך לחזור בך מכל הבעות הדיעה על דברי הרב, ולצמצם את עיסוקך באתר זה לתחום הלשוני בלבד. אדרבה, כל אימת שהדיון הוא בביטוי שיש לו משמעות פוליטית או הנתון בוויכוח ציבורי-אידיאולוגי, רצוי מאוד שתדגיש כי הסבריך אינם מעידים על דעתך באותו נושא. להבעת דעתך הלגיטימית על דבריו של כל אדם, ועל כל נושא רחר, לרשותך מיליוני אתרים אחרים.
11 במרץ 2017 הגב
נרי שנידור
הנשים מיניקות, לא מניקות. מותר להיניק, לא מותר להניק, וכו'. (והמקצוע הנדיר בימינו הוא מינקת, לא מנקת, וכו'). בזירה הלשונית?!
17 במרץ 2017 הגב

הוספת תגובה