"שפת האימוג'י", הבלוף הלשוני הגדול של המילניום

רוביק רוזנטל | 14 בפברואר 2020

האימוג'ים הם משחק חביב, ומתאימים לכמה שימושים בסיסיים. מעבר לכך מדובר בגלריה סתמית של איורים. לאימוג'ים אין יכולות בסיסיות שיש לכל שפה המוכרת לנו, אין שפת דיבור, אין כישורי סיפור, גמישות ומגוון או כל תועלת אחרת. וגם טבלת השד העדתי לכבוד סערת "הקונצרטים והדרבוקות", וביטויים מוזרים בגרמנית

האימוג'י כובש את העולם, וכבר הפך מושא ליצירת תיאוריות חדשות על השפה, ותיאורים עתידניים, חלקם נלהבים, של עולם ללא מילים. היא נודדת מהתלהבות עממית מכך ש"נולדה שפה חדשה", "זו שפת העתיד", "שפה פשוטה וגלובלית", לבין טענות של חוקרים ואנשי הגות.

בוהן מונפת, עשרה לבבות, שלושה זרים

דוגמה, בנוסח הבא, של ד"ר עמרי הרצוג, חוקר ומבקר ספרות מוערך. הניסוח מאתר כאן תרבות, ותואם להרצאה ששמעתי מפיו: "שפת האימוג'י (רגשונים) היא כנראה השפה השלטת במאה ה-21. שזו עובדה לא לגמרי מפתיעה, בהתחשב בפשטות הטכניקה שעליה היא מתבססת. הפילוסופיה של הלשון נשענת כולה על הרעיון שלפיו השפה מרחיקה אותנו מעולם המציאות, ומחליפה תופעות במילים. שפת האימוג'י לקחה את התיאוריה הזו צעד אחד קדימה, והחליפה את המילים בסמלים. הרעיון של שפת סמלים התפתח בתרבויות עתיקות טרם התפתחות השפה, ונראה שמתכונתה הנוכחית מבשרת על חזרה לנקודת האפס, ולמעשה על מותה של השפה כפי שהיא מוכרת לנו. כי אחרי הכל, בעתיד המבטיח לנו חיי נצח, מי בכלל יצטרך מילים כדי להגדיר את התודעה האנושית?" הרצוג לא לבד. ממש לא.  

התזה הזו מבקשת להציג כמה שאלות, ואני מתאפק שלא להתייחס לטענות תאורטיות המוצגות בה, ומתמקד במסקנה. השאלה הראשונה, מה השמחה הגדולה. אם היינו מתבשרים היום שנשוב לרכוב על חמורים במקום על מכוניות אוטומטיות, הייתה האנושות נכנסת לדיכאון קליני. אם הטלפון הסלולרי היה חוזר לימי המשואות על הרי יהודה המכריזות על ראש חודש, היינו לפחות מרימים גבה. אבל לחזור לשפת ציורים פרימיטיבית, מדולדלת, הבנויה על קלישאות המיוצרות במחלקת עיצוב עלומה, זו בשורה של ממש. השתגעתם, חברים?

השאלה השנייה חשובה יותר. האם התחזיות הנרגשות האלה מחזיקות מים? ובכן לא. הן לא מחזיקות מים. לא היום, וגם לא בעוד שלושים וחמישים שנה. שפת האימוג'ים היא משחק גלובלי מגניב. שום דבר לא מעבר לכך. זו אינה שפה. אין לה יסודות המאפשרים שפה, ואין לה תוחלת חיים של שפה.

מהם האימוג'ים? למה הם באמת משמשים? האימוג'ים מתרגמים לאיורים פעולות דיבור בסיסיות או ביטויי רגש בסיסיים. למשל, אישור. הבעת תמיכה. הבעת אמפתיה. הבעת אכזבה. תודה. סליחה. צחוק פרוע. בכי מר. שכחתי משהו?

זה מה שאימוג'ים עושים. במקום אוקיי, בוהן מונפת. במקום תודה, כפות ידיים צמודות. במקום הבעת אמפתיה, פרצוף מחייך. במקום הבעת אהבה, לב, שהיה סמל גרפי הרבה לפני הולדת האימוג'י. אהבה גדולה: עשרה לבבות. במקום ברכה, זר פרחים. ברכה נרגשת: שלושה זרים. להודעה על ספר שיגיע עם שליח הוצמד אימוג'י קטנוע. השליח הגיע. מעבר לכך מסתמן מבוי סתום. "עוד מעט" הוא בכמה גירסאות אימוג'י ציור של פצצה מתקתקת. מפחיד. איך נדע מתי מדובר בפצצה אמיתית?

מה בדיוק אפשר לעשות עם ציור של אבוקדו?

ומה חוץ מזה? מערכת משומנת של יחסי ציבור מודיעה לנו מדי פעם ש"יצא אימוג'י חדש". למשל. עוף הדוֹדוֹ. מי לעזאזל זקוק לציור של דודו כדי לתקשר? גלריית האימוג'י נראית כמו מילון מצויר לילדים הכולל חיות, צמחים, פריטי לבוש וכלי בית. מילונים כאלה קיימים כבר לפחות מהמאה ה-19. מה בדיוק אפשר לעשות עם אימוג'י של אבוקדו? אפשר לכתוב אתו מתכוני אבוקדו? לתאר את המרקם שלו? לספר את תולדות האבוקדו? להסביר מה בינו לאדבוקט, עורך הדין?

בני האדם דיברו שנים רבות לפני שיצרו כתב, וגם הכתב הפיקטוגרפי המריא רק כשנפרד מהזהות תמונה=משמעות. כת החסידים של האימוג'י מתעלמת מכך שאי אפשר לדבר באימוג'ים. האימוג'ים לא נועדו ש"נדבר" אותם, לכל היותר נתרגם אותם – אבוי – למילים. והרי הדיבור הוא חייה של השפה, הקטר המניע אותה. מה תורם האימוג'י לדיבור על כל תפקודיו וגווניו? כלום. שום דבר. או אולי כשנגיע לחיי נצח לא נצטרך גם לדבר?

לאימוג'ים אין תחביר. במאמץ מפותל ניתן לטעון שציור של כדור לצד פרצוף שמח פירושו "משחק בכדור גורם שמחה". שמחה למי? באיזה כדור? מתי ולמה? לפעוט בן שנתיים יש תחביר מורכב יותר.  

אי אפשר להטות אימוג'ים (יחיד, רבים, נטיות פועל). אין מילות יחס. אין מטבעות לשון. לאימוג'ים אין ניואנסים, אלא אם כן מישהו מצליח להבין מה ההבדל בין עשרות איורי החיוך בגלריית האימוג'ים בסלולר, ומעריך שגם הנמען מבין למה כיוון המשורר. לאימוג'י אין משלבים. אין סלנג. אין שמות פרטיים. שפה מופשטת אאוט. מישהו מצפה בכיליון עיניים ומקלדת לאימוג'ים של 'מוסר', 'תובנה', 'דמוקרטיה'? שום תעלולי מעצבים לא יחליפו מילים שצברו מטען תרבותי ופרשני לאורך שנים רבות. אין בכך צורך, ואין לכך סיבה.

מה קרה לזלאנגו?

אי אפשר לספר סיפור באימוג'י, ומי שמנסה לעשות זאת מאבד מיידית את הנמענים שלו, המביטים בעיניים מצועפות מול רצף חסר פשר של ציורים. חברת זלאנגו ניסתה בשעתו ליצור שפת סיפור של דימויים, ולספר למשל את כל סיפור אדם וחוה. מה קרה לזלאנגו? לאן היא נעלמה?

"יצאו כבר 3000 אימוג'ים", הכריז אחד מחסידי האימוג'י בשמחה לא מסותרת השבוע בערוץ 13.  3000 אימוג'ים! וואו!! לשפה העברית הקטנה כ-80,000 מילים. מ-80,000 המילים אפשר לייצר מיליארדי צירופים. העושר הזה מאפשר גמישות לשונית אין סופית, וזו רק העברית. כל צירוף יספר סיפור אחר. עשרות צירופים ייצרו שיר, פזמון ואפילו אימייל שבאמצעותו קובעים סדר יום לישיבה. מאות צירופים ייצרו מאמר מדעי או ידיעה עיתונאית. אלפי צירופים ייצרו רומן או פסק דין. מה לכל אלה ולשפת ציורים פרימיטיבית? קשישים בני ארבעים מתנבאים ש"הדור הצעיר", המילניאנס, כבר לא יזדקקו למילים. תתפלאו. הם ישליכו את האימוג'י ברגע שיזדקקו להשתמש במילים ובצירופים כדי לחיות, לתקשר, לעבוד וליצור.

הבה נמשיך לשחק במשחק האימוג'ים כדי לייצג חיוך, תודה, ברכה, אישור, חיבה. זה מכניס צבע לתקשורת הסלולרית-אינטרנטית. אבל, חברים, אל תספרו לנו שנוצרה כאן שפה חדשה, זה מעליב אתכם. ואם אתם בכל זאת משוכנעים בכך, אל תשמחו כל כך. אם המשחק הזה מלמד על השלבים הבאים של הציוויליזציה, זה סופה של התרבות האנושית, סופה של הספרות, סופה של הכתיבה, סופה של המחשבה, סופה של השפה.

השד העדתי מכה שוב

גם בבחירות האלה לא נמנענו מהיציאה התורנית האומללה של דובר "אשכנזי פריווילגי" הזורק גפרור למדורת השד העדתי המסרבת להיעלם. וגם במקרה זה מדובר בדימויים, אין כמו דימוי טוב לייצר סטריאוטיפ. האמת, נמאס.

ולהלן טבלת השד העדתי, מעודכנת לבחירות 2020. 

נושא

אשכנזים

מזרחים

אוכל

גפילטע פיש

חריימה

אופי

קר ומתנשא

חם ורועש

גאוגרפיה

צפונבוני

פריפריה

דימוי עצמי

אליטיסטי

עממי

דימוי קבוצתי

השבט הלבן

מנשקי קמעות

דימוי קבוצתי משודרג

קפוצי תחת

בבונים

דת

אדמו"ר

באבא

טלוויזיה

לובה

לימור

כינוי עתיק

ווסווס

פרנק פארח

מגורים

מגדלים

שיכונים

מוזיקה

קונצרטים בווינה

דרבוקות

מילת חיבה

דארלינג

כפרה

מקצוע גברי

פרופסור

שיפוצניק

מקצוע נשי

יועצת חינוכית

ספרית

סטטוס

פריווילגי

מקופח

ספורט

טניס

כדורגל

פוליטיקה

שמאלני

ביביסט

פסקול

אריק איינשטיין

זהר ארגוב

צבא

8200

גולני

צבע

צהובים

שחורים

שם משפחה

פרידמן

בוזגלו

תכונה

יקה פוץ

מרוקו סכין

 

שמישהו יצלה לי פה חסידה

ישי רוזנבאום כותב: "אהבתי מאוד את הטור שהביא פתגמים משפות שונות.  אני מת על פתגמים וביטויים, שכאשר מתרגמים אותם ישירות, הם נשמעים לפעמים מטופשים להפליא. אני אוסף לי כאלה בגרמנית.

הבנתי רק תחנת רכבת. Ich habe nur Bahnhof verstanden. המשמעות: לא הבנתי כלום.

זה נקניק מבחינתי. Es ist mir Wurst / Wurscht. לא מזיז לי; לא אכפת לי.

לצייר את השטן על הקיר. Den Teufel an die Wand malen. לצפות למשהו רע, ובכך לכאורה לגרום לו לקרות (כמו "לעשות עין הרע", לנחס); לראות שחורות; לחשוב תמיד על התסריט הגרוע ביותר. מקורו באמונה עתיקה, לפיה כאשר מזכירים את השטן או כותבים את שמו או מציירים אותו, הוא בא. קשור גם לביטוי "מדברים על השטן, והוא בא" (בעברית: על החמור).

שמישהו יצלה לי פה חסידה. da brat’ mir einer einen Storch. גם בנוסח "צלה לי חסידה!", לפעמים עם התוספת מעוררת התיאבון "עם רגליים פריכות במיוחד!". המשמעות:  לא יאומן! לא יכול להיות! לא נשמע כדבר הזה! 

חדש בבלוג אתר רב מילים: אילן יוחסין, ערבה בוכייה וטוהר הגזע, טור לט"ו בשבט 

שאלות שנשאלו ונענו ב'שאל את רוביק': האם קובי בריאנט וקובי ניב נושאים אותו שם? למה אומרים בארד על טיפוס קשה ומחמורליו על טיפוס מנומנם, מהיכן הגיעו הביטויים שכיית חמדה וסיפורי צוואנציק ועוד, ראו בשאל את רוביק, שאלות אחרונות, בשני הדפים. יש ללחוץ על השאלה לקריאת התשובה.

תגיות :
גלריית אימוג'ים, google images תמונה ראשית
פוסטים רלוונטים בנושא

תגובות

מנחם רוזנברג
"בני האדם דיברו הרבה לפני שיצרו כתב," היכן הפסיק? בני האדם דיברו, הרבה לפני שיצרו כתב,? או בני האדם דיברו הרבה, לפני שיצרו כתב,? (: בלוג אדיר!
13 בפברואר 2020 הגב
קלמן הרץ
להתעסק פירושו לריב, אבל לא בלשון הסלנג, שהרי יצחק קרא לאחת הבארות עשק כי התעשקו עימו רועי גרר. כך נאמר בבראשית כו כ.
13 בפברואר 2020 הגב
רוביק רוזנטל
תודה קלמן, כפי שכתבתי בתנ"ך הונח היסוד לפועל זה במשמעות לריב. בשפת הישראלים הוא משמש רק בסלנג, וזה לא מקרה יחיד.
13 בפברואר 2020
שי ל
רוביק, באת היום קרבי... אחלה טור
13 בפברואר 2020 הגב
גבי שחר
עוד לפני שהמציאו אימוג'ים, המציאו את האייקונים על המחשב, המייצגים את האפליקציות. מזל שכאשר מרחפים עם העכבר מעל האייקון - מופיע שם האפליקציה באותה שפה פרימיטיבית הבנויה על אותיות ומילים. אחרת, לך תזכור מה האייקון מייצג.
13 בפברואר 2020 הגב
א א
גם אימוג'ים אפשר להבין רק אם מרחפים עליהם - זה נותן תאור. וכשיש אלפים מהם, איך אפשר למצוא את המבוקש - כמובן ע"י הקשת מילה בתיבת החיפוש !!!
13 בפברואר 2020
ורדה צבי טבעון
ד"ר רוזנטל היקר. אני קוראת קבועה של הבלוג שלך ומחכימה. נהנית אלף, מהפינה שלך בשבת בבוקר . תענוג לשמוע כל כך הרבה חכמה עם חוש הומור וידע אינסופי. בקיאות עמוקה במקרא ובמקורות והכל בחיוך כובש. עכשיו תנסו להגיד את כל זה באימוג'ים!!! " אם לא הולכים קדימה הולכים אחורה " וזה כנראה מה שיקרה. בעוד אלף שנים הארכיאולוגים ימצאו אימוג'ים ויסו לפענח.
17 בפברואר 2020 הגב

הוספת תגובה