בשורה

רוביק רוזנטל | 28 באוקטובר 2014

כאשר מספרים לנו על משהו טוב מאוד שהתרחש עכשיו או שעומד להתרחש בעתיד, קוראים לכך בשורה. אנחנו אוהבים מאוד לקבל בשורות. ברוב המקרים שבהם מדובר על בשורה או על מי שמבשר משהו, כלומר, מביא בשורה, מדובר בבשורה טובה, וזה כך גם בתנ"ך. כשדוד המלך שמע שאחימעץ מתקרב למסור לו הודעה, הוא אמר "אִישׁ טוֹב זֶה וְאֶל בְּשׂוֹרָה טוֹבָה יָבוֹא" (שמואל ב 18 27). יום בשורה הוא יום שבו מודיעים על דברים משמחים. בשיר ילדים של יעקב פיכמן אנו שרים "בשורה טובה הבאתי/ כי הגן נמלא אורה:/ וביער ובחורש/ כל ציפור אומרה שירה".

לא תמיד הבשורות הן טובות. למשל, בספר איוב הודיעו לאיוב שוב ושוב הודעות קשות ועצובות. אחרי שתרגמו את התנ"ך לשפה הגרמנית, נולד בגרמנית הביטוי בשורת איוב. בעקבות הביטוי בגרמנית, כשאנחנו מדברים על הודעה קשה מאוד על משהו אנחנו קוראים לה 'בשורת איוב'. בנצרות בשורה היא מילה חשובה מאוד. בספר הברית החדשה, שהוא הספר הקדוש לנוצרים, יש כמה ספרים הנקראים בשורות, למשל,  "הבשורה על פי יוחנן". גם בתנ"ך מוזכר אדם המביא לעם ידיעה על דברים גדולים שיתרחשו, והוא נקרא המבשר. בספר ישעיהו נכתב "מַה נָּאווּ עַל הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם מְבַשֵּׂר טוֹב" (נב 7). יורם טהרלב כתב על האיש הזה שיר: "האיש אשר יביא את הבשורה,/ חמוץ בגדים יבוא/ אל תוך העיר הנצורה;/ ומבטו רחוק באופק מתבונן הוא,/ ומי בבואו יכירנו?" ירושלים נקראת אצל ישעיהו מבשרת ציון, ועל כן הוקם ליד ירושלים ישוב גדול בשם הזה. השם הקודם של היישוב היה 'מבשרת ירושלים', שגם הוא מופיע בתנ"ך.

בשורש בש"ר אנו מכירים גם את המילה בשר, שהיא חלק מגוף האדם או החיה. למילה הזו אין קשר למילה בשורה. לשורש שנגזרות ממנו מילים שונות שאין ביניהן קשר אנחנו קוראים שורש הומונימי.



מילים נוספות

אגדה

28 באוקטובר 2014

אדם

28 באוקטובר 2014

אומדן

28 באוקטובר 2014

אופנוע

28 באוקטובר 2014