שאל את רוביק

כל שאלה בכל עניין לשוני תיענה: מקורות מילים וביטויים, תקנות שפה, מילים קרובות, עברית ושפות אחרות ועוד ועוד. השאלה תיענה תוך שבוע או לכל היותר שבועיים במסגרת "שאל את רוביק: שאלות אחרונות". שאלות בדבר מקורם של שמות משפחה ייענו ברצון, אך רק אם תימצא להן תשובה מובהקת או משוערת. נא לשלוח שאלה אחת בלבד. לקריאת התשובה לחצו על השאלה.
1
גלעד שואל/ת: : נתקלתי בשימוש במילה ״פְתוּח״ (פה רפה) במובן הגנדרני והזול. במשפט: מתלבש כמו פתוח. האם המילה מוכרת לך??
רוביק עונה:
השימוש אינו מוכר וקשה גם למצוא לו הופעות ברשת. עוד מידע על שימוש במונח יתקבל ויצוטט.
2
רן גפן שואל/ת: מהו מקור השורש ש.ת.פ.?
רוביק עונה:
השורש שת"פ מופיע בבניינים שונים בלשון חכמים, הצורה הקדומה ביותר היא בהתפעל - השתתף, במשנה, וכן בשם העצם 'שותף', אף הוא במשנה. השורש מקובל בארמית שהשפיעה על לשון חכמים, אבל יש לו מקבילות מוקדמות באכדית.
3
שרה כהן שואל/ת: מה מקור המילה הימור? מאיזה שפה נכנסה לעברית?
רוביק עונה:
הפועל להמר נוצר בעברית החדשה, אבל הוא גלגול של פועל בלשון חכמים. במסכת שבת מסופר: "מעשה בשני בני אדם שהִמרו זה את זה, אמרו: כל מי שילך ויקניט את הלל - יטול ארבע מאות זוז". השורש הוא מר"ה הקשור לרוגז או למלחמה. רש"י קשר את הפועל להתערבות: "נתערבו, כמו שממרין את היונים דסנהדרין", כלומר, גורמים להן להילחם זו בזו. בעברית החדשה נתפס הפועל המרו בבניין פיעל, כלומר, הִמְּרו, בשורש המ"ר, וכך הוא נקלט כשורש וכפועל עצמאי.
4
שירה קורין שואל/ת: מהו מקור המילה כילה? במובן של רשת שתולים מעל המיטה להרחקת יתושים.
רוביק עונה:
המקור בתלמוד. 'כִּלָּה' משמשת גם במשמעות ההגנה: "הישן בכילה ערום - מוציא ראשו חוץ לכילה וקורא קריאת שמע" (מסכת סוכה), וגם במשמעות הטקסית: "כילת חתנים מותר לנטותה ולפרקה בשבת" (מסכת שבת). אין הסכמה על מקורה ויש קושרים אותה לשורש כל"ל.
5
אורי נוה שואל/ת: האם למילה 'נמלה' (החיה) יש פירוש או מקור מסוים?
רוביק עונה:
בעל החיים החרוץ הזה היה מוכר בכל האזור וניתנו לו שמות דומים בשפות שונות, שמהן שאבה גם העברית את 'נמלה', המופיעה פעמיים בתנ"ך. בערבית השם כמעט זהה: נַמְלַה, ובארמית סורית נְמָלָא. בחפירות תל עמרנא נמצא השם נ-אם-לו. באכדית נקרא הרמש לָמָתוּ.
6
דניאל שואל/ת: מה מקור המילה בנק?
רוביק עונה:
מקור המילה בנק במשמעות המוסד הפיננסי הוא מאיטלקית, banca, שפירושה ספסל. המשמעות ניתנה במאה ה-15, מאחר שהמלווים הקמעונאיים בריבית של העידן ההוא ניהלו את עסקיהם על ספסל בשוק. מקור המילה האיטלקית, וכך הצרפתית והאנגלית הוא בגרמנית עתיקה במשמעות ספסל, וזו התגלגלה למילה האנגלית bench. גם מקור bank במשמעות גדת נהר הוא באותה מילה. הגלגול הזה מזכיר את המילה העתיקה עבור בנקאי בעברית – שולחני.
7
אמיר לוי שואל/ת: שאלתי היא לגבי צליל הצקצוק (צ'ת) כשמתכוונים להגיד לא. שמעתי אותו רק בשפה העברית ואיני יודע מה מקורו. האם הגיע מהיידיש או שמה מהשפות הערביות?
רוביק עונה:
צליל הצקצוק הוא אוניברסלי ויש לו שמות שונים. זהו פועל אונומטופאי, המחקה את צליל הספקנות או השלילה. המקבילה האנגלית היא tut-tut, ויש לה אפילו פועל. מילון אוקספורד מדגים: Aunt Mary tut-tutted at all the goings-on. המקבילה הגרמנית היא dz-dz, הקרובה יותר לביטוי העברי.
8
אתיאנה שואל/ת: מה מקור המילה דרדלה. האם מיידיש?
רוביק עונה:
ככל שניתן לבדוק זאת, מדובר במילת סלנג ישראלית מקורית, המתחזית או נשמעת כיידיש. היא מזכירה את השורש דלד"ל, ובכל מקרה אינה מוכרת ביידיש. פרטים על נסיבות היוולדה יתקבלו ויפורסמו.
9
גדעון נח שואל/ת: עֲבֵרוֹנֶת: מאין הגיחה המילה הזו ומה פירושה? האם הכוונה לזילות פסקי דין שיש בהם אשמה? האם בעקבותיה יבואו פשעונת וגו?
רוביק עונה:
הסיומת –וֹנֶת משמשת בעברית להקטנה ואפילו זלזול. היא הצורה הנקבית של מילים בסיומת המקטינה –וֹן: פילון/פילונת, קטנטן/קטנטונת, וכך גם 'שנִיונת' כבקשה לחכות רגע קט. 'עבֵרונת' פירושה עברה קטנה וחסרת חשיבות, אך למילה אין מעמד בחוק אלא רק בשפת הדיבור.
10
רותי שואל/ת: מה מקור המילה גרוש? יש אומרים שהיא טורקית, יש אומרים שהיא סלבית? נראה שהיא בשימוש בהרבה שפות.
רוביק עונה:
מקור המילה הוא בלטינית: הביטוי גרוסוס דינאריוס פירושו דינר (מטבע) עבה וגדול. שם התואר גרוסיוס הפך באמצעות תהליך הקרוי אליפסיס לשמו של המטבע. מכאן התגלגל השם לגרמנית וכן לרוסית, פולנית ומהם לטורקית, אולי בהשפעת מילה דומה בערבית. ההשפעה הישירה על השימוש בארץ ישראל במטבע הייתה הטורקית, בשפה זו היא נקראת קורוש, במעתק ק=ג.
11
שרה כהן שואל/ת: מה מקור המילה אביזר? מאיזה שפה נכנסה לעברית? האם מהשפה הפרסית?
רוביק עונה:
המילה מופיעה בתלמוד בארמית. במסכת סנהדרין יש דיון על מצוות בני נח, והשאלה היא האם קידוש השם היא מצווה לבני נח. אם זו מצווה, הרי יש שמונה מצוות לבני נח ולא שבע. אומר רבה: "אינהו וכל אבזרייהו", כלומר, מצוות קידוש השם היא פרט (אבזר) של מצוות איסור עבודה זרה. מכאן נעשה שימוש ב'אבזר' או 'אביזר' כפרט או רכיב של דבר גדול ממנו. במקורו אבזר פירושו תבלין, וזאת על פי הארמית והערבית, ובמקור קדום יותר מהמילה הפרסית אֶפְזָר באותה משמעות. התבלין נתפס כמרכיב של המזון ומכאן התרחב לתחומים נוספים.
12
רונית שלהבת שואל/ת: גירסת כיסוי הוא תרגום מהמילה cover. השאלה היא מדוע את הגרסה הנוספת לשיר מכנים כגרסת cover.
רוביק עונה:
המונח cover version, עברית 'גירסת כיסוי', נולד בז'רגון של תעשיית המוזיקה האמריקנית בשנות החמישים. הוא התייחס אז לביצוע של שיר מצליח על ידי זמר אחר כדי להתחרות בזמר המקורי ו'לכסות' על הביצוע שלו. מקורו בסצינת המוזיקה החיה, אבל בהמשך יוחס לכל הקלטה חוזרת של שיר מקורי על ידי זמר או להקה אחרים, ונתפס לא כתחרות אלא כהחייאת השיר ולעיתים כמחוות כבוד ליוצר המקורי.
13
אתי רפפורט שואל/ת: ארצה לדעת בבקשה מהו מקור המילה מלתעות.
רוביק עונה:
המילה מופיעה במקרא: "אֱֽלֹהִים הֲרָס־שִׁנֵּימוֹ בְּפִימוֹ, מַלְתְּעוֹת כְּפִירִים נְתֹץ ה'" (תהילים נח 7). למילה גם גירסה מקראית משוכלת: מתלעות.
14
אלון שואל/ת: אשמח לדעת מה מקור המילה "שגשוג".
רוביק עונה:
'שגשוג' הוא שם הפעולה של הפועל לשגשג. הפועל מופיע פעם אחת בתנ"ך: "בְּיוֹם נִטְעֵךְ תְּשַׂגְשֵׂגִי וּבַבֹּקֶר זַרְעֵךְ תַּפְרִיחִי" (ישעיהו יז 11). ככל הנראה זו צורה כפולה של השורשים שג"א ושג"ה שפירושם הגביה, ומכאן 'שגיא' ו'ישגֶה'.
15
דרור שואל/ת: מהי האטימולוגיה של המילה "אי" (אדמה מוקפת מים)?
רוביק עונה:
האטימולוגים חלוקים ביניהם. על פי השערה אחת זהו גלגול של אֶוִי מהשורש השמי אוה שפירושו חיפש מקלט, ומכאן שאי הוא מקום שבו ימאים מחפשים מקלט מן הים. השערה אחרת קושרת את המילה למילים קרובות באותה משמעות במצרית עתיקה ובפיניקית.
< הקודם 1 2 3 4 5  ... הבא >