שאל את רוביק

כל שאלה בכל עניין לשוני תיענה: מקורות מילים וביטויים, תקנות שפה, מילים קרובות, עברית ושפות אחרות ועוד ועוד. השאלה תיענה תוך שבוע או לכל היותר שבועיים במסגרת "שאל את רוביק: שאלות אחרונות". שאלות בדבר מקורם של שמות משפחה ייענו ברצון, אך רק אם תימצא להן תשובה מובהקת או משוערת. נא לשלוח שאלה אחת בלבד. לקריאת התשובה לחצו על השאלה.
1
אודי שואל/ת: מה פירוש הקללה "אינעל דינאכּ" בערבית, והאם קיימת לה מקבילה עברית?
רוביק עונה:
הקללה היא 'ילען דינּכ', ינעל הוא שיכול אותיות בסלנג הישראלי. 'ילען דינכ' פירושו: (אלוהים) יקלל את אמונתך או דתך. יש מעט קללות עבריות, ולזו בוודאי שאין מקבילה.
2
יהודה תלמי שואל/ת: בחדשות ערוץ 12 מופיע מדור קטן בשם "זו דעתי ... ואני תומך בה". מגוחך בעיני. מה דעתך על הכותרת "זאת דעתי וכך אני מנמק אותה"?
רוביק עונה:
"זו דעתי ואני תומך בה" היא אמירה אירונית. אמירה אירונית מבליעה טקסט סמוי, סאב-טקסט החותר תחת האמירה המושמעת. במקרה: זו דעתי, אני יודע שזו רק דעה אחת מיני רבות, ואולי אפשר להפריך אותה בקלות, אבל בכל זאת אני תומך בה. אירוניה, כידוע, לא תמיד עוברת למאזין. הביטוי האירוני הזה מזכיר, ולא במקרה, אמירה אירונית מפורסמת של גראוצ'ו מרכס: "יש לי עקרונות, ואם הם אינם מוצאים חן בעיניך, יש לי אחרים".
3
אריאל שואל/ת: במדורו של אילון גלעד מהשפה לחוץ בעיתון הארץ מוזכר הביטוי: "ואני כעורב לבן ביניהם". מה הפירוש והמקור לביטוי זה?
רוביק עונה:
'עורב לבן' אינו צירוף לשון עצמאי אלא דימוי, הנובע מהנדירות ומהבולטות של העורב הלבן בקהל העורבים. מכאן הוא משמש בתרבויות שונות כסימן למזל רע, לחילופי העונות, לחיזוי העתיד ועוד. ב"משחקי הכס" הוא עוף מסתורי המופיע לעיני בראן ומעביר לו מסרים מאגיים. בטקסט המצוטט 'עורב לבן' הוא דימוי לאדם שהתנהגותו מנוגדת באופן מובהק לזו של סביבתו.
4
נתי שואל/ת: האם תוכל להסביר מה המשמעות האטימולוגית של הצירוף מפח נפש, ולמה הוא קשור לאכזבה?
רוביק עונה:
המקור בספר איוב: "וְעֵינֵי רְשָׁעִים תִּכְלֶינָה וּמָנוֹס אָבַד מִנְהֶם, וְתִקְוָתָם מַפַּח נָפֶשׁ". ההקשר מחייב לראות בביטוי את משמעות האכזבה. הסבר אחד הוא שהם ישמיעו אנחה: נפיחת הנפש. פרשנות נוספת היא שהכוונה דרמטית יותר: תקוותם תהפוך למותם, הם יִנְפְּחו את נפשם.
5
גיל שואל/ת: אני נתקל בתחנות אוטובוסים ברחבי הארץ בהגדרה של "תחנת הורדה". האין מונח עדיף המתאר פריקת נוסעים בלבד? "תחנת יציאה בלבד" עולה על הדעת.
רוביק עונה:
'תחנת הורדה' היא קיצור של 'תחנת המיועדת להורדת נוסעים בלבד', ואיני רואה בה פסול. 'פריקת נוסעים' מציג את הנושאים כמטען ולא כבני אדם. 'תחנת יציאה' מבלבלת, כי היא יכולה להתפרש כתחנה המשמשת ליציאה לדרך.
6
יניב ולדמן שואל/ת: מאז שהתחתנתי עם בחירת ליבי לפני כשלושה חודשים, כל הזמן מאחלים לנו שיוולד לנו בן זכר. האם זו לא למעשה כפולה בהגייה, הרי ידוע שבן זה זכר? לא אומרים בן נקבה... מספיק לאחל שיהיה בן... או שהוולד יהיה ממין זכר. הלא כך?
רוביק עונה:
השפה מלאה עודפויות, ואין בכך כל פסול כשיש לעודפות תפקיד. היא עשויה להבהיר דברים, ולעיתים להדגיש, וכך זה במקרה של 'בן זכר'. המקור, מכל מקום, בירמיהו: "אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר בִּשַּׂר אֶת־אָבִי לֵאמֹר: יֻֽלַּד־לְךָ בֵּן זָכָר".
7
ערן יחזקאל שואל/ת: "והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה". מה זו המילה "עצם"? ומה הקשר לעצם, בעצם?
רוביק עונה:
הביטוי 'עד עצם היום הזה' מופיע בספר יהושע: "וַיָּשִׂמוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת עַל פִּי הַמְּעָרָה עַד עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה" וכן ביחזקאל ובויקרא: "וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא". 'עצם' כאן פירושה העיקר, לב העניין, "היום הזה ממש", משמעות שהורחבה מ'עצם' הפיזית', שהיא המערכת היציבה והחזקה של הגוף. מכאן גם עצמאות, עצמי ועוד.
8
איילת שואל/ת: האם נכון להגיד: "תודה גדולה"?
רוביק עונה:
הביטוי אינו נפוץ היום אבל הוא לגיטימי בהחלט. המקור ככל הנראה מרוסית: bolshoye spasibo.
9
יורי מור שואל/ת: מה פירוש הביטוי 'לראות בעיניי בשר'? (אם בכלל יש מטבע לשון כזה).
רוביק עונה:
יש ויש. 'עיני הבשר' הן העיניים הפיזיות, לעומת עיני הרוח, שהן הדמיון והמחשבה. מקור הצירוף בספר איוב: "העיני בשר לך?" (י 4). רבינו בחיי מן המאה ה-13 כותב: "והטרדה תעצום עיני הבשר מראות הנגלות. אף כי תעצום עיני השכל מראות במושכלות".
10
רחלי שואל/ת: "אני סיכנתי את נפשי והצלתי ארבעה נפשות, אף על פי שאין לי כפתור-השולטן". (מתוך ששים שנה ושנה: ארי אבן זהב, עמוד ק"ה) האם ידוע מקור צירוף המילים "כפתור השולטן"?
רוביק עונה:
לזירה הלשונית אין ידיעה על הביטוי המעניין הזה. כל מידע יתקבל בברכה.
11
בני שליטא שואל/ת: מזה זמן נפוץ הביטוי "כל שתבקש לו יהי" בתור ברכה (משאלה). זה התחיל (לדעתי) בתרגום השיר let it be, ולצורך החרוז והמשקל הוא תורגם ל-"לו יהי". מכאן ועד השיר "לו יהי" של נעמי שמר, הדרך הייתה קצרה. התחביר מעט מוזר לי היות והמילה "לוּ" היא בעצם הבעת תנאי, כך שהביטוי הוא ביטוי חסר. למעשה כוונת הביטוי היא: "אני מאחל לך שיתגשם כל מה שתבקש".
רוביק עונה:
נעמי שמר הכירה את התנ"ך ומשם שאבה את 'לו יהי', כתרגום נאה לביטוי משירם של החיפושיות. הוא לקוח מדברי לבן ליעקב: "וַיֹּאמֶר לָבָן, הֵן לוּ יְהִי כִדְבָרֶךָ" (בראשית ל 34). 'לוּ' משמשת בדרך כלל כמילת תנאי, אבל בכמה מקרים במקורות היא משמשת להבעת משאלה.
12
מיכל וצבי שואל/ת: שמענו כרגע את צעקת ה״אלטע זאכען״ של הסוחר הנייד... מדוע באידיש בעצם?
רוביק עונה:
עד קום המדינה הייתה היידיש שפת הרחוב השלטת, לצד העברית שהייתה שפת התרבות והלימוד. סוחרי הגרוטאות והסמרטוטים היו מהגרים דוברי יידיש, שצעקו 'אלטע זאכן' ברחובות, עברית: דברים ישנים. עם הזמן נכנסו למקצוע יהודים מתפוצות שונות וכן ערבים, אבל הקריאה נשארה על כנה.
13
רועי שטוירמן שואל/ת: שאלתי היא על הביטוי הָיֹה הָיָה - מה משמעות המילה הָיֹה בצירוף, מה מקורה, והאם אכן הכתיב "היוֹ" שגוי (או שמא "הָיֹה" דווקא שגוי)?
רוביק עונה:
'היֹה' היא צורת המקור המוחלט של הפועל הָיָה. צירוף מקור+פועל מקובל במשלב הספרותי: זכור אזכור, שמור שמרתי ועוד ועוד. ה' משמשת כאן כאם קריאה של תנועת o, המוכרת ממילים נוספות כמו איפֹה, כהֹ ואחרות. 'הָיוֹ' אינה כתיב תקני.
14
לילך לייברייך בן יעקב שואל/ת: מה הפרוש המדויק של אַהלָאן וַסַהלָאן?
רוביק עונה:
אַהַל פירושו קיבל אורח, בעקבות אַהְל – משפחה. סַהַל פירושו הֵקֵל, עשה שיהיה נוח, בעקבות סַהְל: מישור. המשמעות היא: ברוך בואך למשפחתי ולמישורי, כלומר, למקום שבו תרגיש נוח. 'אַהְלָא וַסַהְלַא' היא ברכת ברוך הבא המקורית, 'אַהְלַן וסַהְלַן' היא הצורה הספרותית, ודווקא היא נקלטה בסלנג הישראלי, וכן אהלֵין – צורת הזוגי של אהלַא.
15
עמנואל פלד שואל/ת: אפשר לסדר אחד אחד, או השני לאחר הראשון , אך 'האחד אחרי השני' לא מסתדר מהבחינה השכלית (שלי). מהיכן הגיע הביטוי?
רוביק עונה:
הצירוף אכן אינו עומד במבחן ההיגיון, אך הוא השתרש בשפה. זאת בעקבות יידיש: איינער נאָכן אַנדערן, אנגלית: one after another, וכך בשפות נוספות. במקום 'האחד אחרי האחר' שנשמע מוזר לאוזן העברית נולד 'האחד אחרי השני'.
< הקודם 1 2 3 4 5  ... הבא >