שאל את רוביק

כל שאלה בכל עניין לשוני תיענה: מקורות מילים וביטויים, תקנות שפה, מילים קרובות, עברית ושפות אחרות ועוד ועוד. השאלה תיענה תוך שבוע או לכל היותר שבועיים במסגרת "שאל את רוביק: שאלות אחרונות". שאלות בדבר מקורם של שמות משפחה ייענו ברצון, אך רק אם תימצא להן תשובה מובהקת או משוערת. עקב עומס השאלות לא נוכל להשיב על יותר משאלה אחת בשבוע, נא לשלוח שאלה אחת בלבד. לקריאת התשובה לחצו על השאלה.
1
חררדו מירוצ'ניק שואל/ת: באחת השאלות התייחסת גם למילים שבשורש סל"ל. בעבר, נתקלתי במילה "הסללה" אך אינני זוכר באיזה הקשר ואף לא היכן. לא מצאתיה במילון של אבן שושן אשר ברשותי. האם היא קיימת בעברית ומה משמעותה?
רוביק עונה:
'הסללה' היא אכן מונח חדש שנולד למלא חסר לשוני. הוא מתייחס לטענה שהמערכת יוצרת תנאים הקובעים את מסלולו של אדם מילדותו על פי מוצאו, מקום מגוריו, זהותו האתנית וכדומה. למשל, טענה שיש 'הסללה' של נערים מהפריפריה למקצועות צווארון כחול. לפעמים המשמעות היא ניטרלית ולא בהכרח ביקורתית. השורש הוא אכן סל"ל, בהתייחסות ל'מסלול'. זהו תרגום של המונח האנגלי tracking.
2
אילן ספיר שואל/ת: לדדות. מהי המשמעות? מהו השורש? ומה מקור המילה? המשמעות המוכרת – לצלוע, ללכת בקושי. מילון ההווה – בהט-מישור - .. הליכה בצעדים איטיים, לא בטוחה. אבן שושן (בדיוק ההיפך!) – לנתר, ללכת תוך קפיצות קלות. שורש - מילון ההווה – דד"י, אבן שושן – דד"ה.
רוביק עונה:
דד"ה או דד"י הן שתי צורות מקובלות לכתיבת שורשים בגזרת לו"י: בנ"ה/בנ"י וכדומה. סיומת י' דקדוקית יותר, סיומת ה' אינטואיטיבית ונגישה יותר. לגבי המשמעות – המשמעות התלמודית היא ניתור או הליכה בקפיצות. בתנ"ך הפועל מופיע בצורת התפעל: הִדַּדָּה, ומשמעותו שם התנהל לאיטו. השימוש בעברית החדשה בצורת פיעל, לאחר שצורת התפעל יצאה משימוש, משלב את ההליכה בדילוג עם הקושי של אדם מסיבות כלשהן ללכת בצורה סדירה, ולכן פרשנות מילון ההווה קרובה יותר לשימוש העכשווי.
3
יוחאי שואל/ת: מי הם החורים היושבים את נבות היזרעאלי?
רוביק עונה:
החורים הם האצילים, האנשים הנכבדים ובעלי הזכויות. הם נקראו כך כי היו אנשים חופשיים, ומכאן 'בני חורים/חורין' ככינוי לאנשים חופשיים.
4
מאיר מינדל שואל/ת: בשירים עתיקים יש מילים שאיני יודע את פשרן: *נט המיתר ונט אנך- net (אנו נהיה הראשונים) *סול נתיבות הרה - hera (שיר הבוקרים). ב"זמר" של שלונסקי כתוב "כי ציות זרעתי". אני מבין כי זה ציה ברבים. אך בשורה הבאה נכתב: כלרועים. מה פירוש?
רוביק עונה:
נֵט – צורת עתיד מקוצר של 'נַטֶּה': נטה או נציב את המיתר והאנך. הֶרָה – אל ההר, ה' המגמה כמו קדימה, מערבה, הביתה וכו'. כִּלְרוֹעִים – כמו לרועים. אין קשר ישיר ל'ציה'.
5
שלמה קופילוב שואל/ת: מה זה "עד יפוח היום ונסו הצללים". האם הכוונה לסופו של היום, או לשעות הצהריים?
רוביק עונה:
על הפסוק הזה בשיר השירים נכתבו תילי תילים של פרשנויות. שתי הדעות הבולטות הן שמדובר בשעות הבוקר, או בשעות הדמדומים. בבוקר רוח הבוקר נושבת וצללי הלילה נעלמים (אם כי מתחילים הצללים של היום). לקראת ערב יש רוחות ערב מנשבות והצללים של היום נעלמים אל תוך הלילה. על פי ההקשר הדעה הרווחת היא שמדובר בשעות הבוקר.
6
עדי ברזילי שואל/ת: בסיפור ״חופת דודים״ של עגנון (מתוך על כפות המנעול), הפרק השני פותח במילים ״אפלת עדנים תכסה שדה וקבר״. איך הוגים את המילה עדנים? ומה המשמעות שלה?
רוביק עונה:
המילה עֲדָנִים, ריבוי של עדן היא בעלת משמעות חיובית מובהקת ולכן המשפט נראה מוזר. יתכן שיש לו הסבר בהקשר. אפשרות נוספת היא שמדובר בעִדָּנִים, זמנים ממושכים, תקופות עבר, וכאן המשמעות סבירה יותר. עם זאת כמעט לא נהוג לכתוב עידן בכתיב חסר.
7
יוחאי שואל/ת: בהוראות לשנת היובל כתוב ״לא תבצרו את נזיריה״. למה הכוונה?
רוביק עונה:
נזירים הם בהקשר זה ענפי הגפן שהשתרגו בשנת השמיטה והתארכו, בדומה לנזיר ששערותיו התארכו, ועל פי חוקי שנת השמיטה אין לבצור אותם.
8
יוסף דרורי שואל/ת: מיהם הי״דטים שיושבים במעגל סביב האש בשירו של יחיאל מוהר ״הצ׳יזבטים״?
רוביק עונה:
הי"דטים הם חניכי מחזור י"ד בקורס מ"כים של הנח"ל, שנלחמו במבצע קדש.
9
סימונה קדמי שואל/ת: מהו שוני?
רוביק עונה:
שוני הוא הבדל, מאפיין ייחודי המבחין בין בני אדם, תופעות, רעיונות וכדומה.
10
אהרון שואל/ת: האם נכון שמעגילה היא מכבש?
רוביק עונה:
בלשון חז"ל 'מעגילה' היא אכן מכבש יד ששימש להידוק הקרקע. הוא נקרא כך בזכות צורתו הגלילית. בעברית החדשה החליפה אותה המילה מכבש, והמילה קיבלה שני שימושים חדשים. מערוך בתחום האפייה במשמשת במשלב הספרותי, ומכשיר גיהוץ והחלקה של בגדים, הקרוי גם זְיָירָה.
11
ראובן מילון שואל/ת: בקריאת שמע ישראל מופיעה המילה "טוטפות". מה פירוש המילה?
רוביק עונה:
'טוטפת' היא מילה מקראית שפירושה תכשיט, הנקשר להנחת התפילין: "ויהי לטוטפות בין עיניכם".
12
ראם בנטל שואל/ת: אני עובד מערכת הבריאות ובמספר דוחות ממקומות שונים אני נתקל בצירוף ״דופק פרפיריאלי נימוש היטב״. כילד טוב אני משתמש בנוסח, אולם כשבדקתי את המילה 'נימוש' מצאתי סימוכין יחיד והוא חלש, בניגוד לנהוג לחשוב אצלנו, מורגש. היתכן שברפואה המילה משתנה, או שפשוט כולם טועים?
רוביק עונה:
אין קשר בין נימוֹש לבין חולשה, הקשורה ל'נמושה'. נימוש (נִמּוֹש) היא צורת נפעל עבר של השורש מש"ש. נימוש – שניתן למשש, להרגיש אותו.
13
אנה מילר שואל/ת: אדמדם, צהבהב ודומיהם- האם בעבר ציינו צבע ״חזק״ יותר (במקורות ובשירת ימה״ב למשל) וכיום חל היפוך במשמעותם?
רוביק עונה:
'ירקרק' ו'אדמדם' מופיעות בספר ויקרא כסימני מחלה, ועל פי ההקשר אין ספק שמדובר בגוון בהיר של הצבע, כלומר, צבע חלש יותר. רש"י מחזק את העמדה הזו: 'אדמדם' הוא שילוב של אדום ולבן, וכך ירוק. גם אבן עזרא תומך בכך. לעומת זאת רד"ק טוען שההכפלה הזו מחזקת את הצבע, כך בפרשנות לספר תהלים: "כי כן דרך לשון הקודש לכפול האותיות בתיבה לחזק הענין, כמו ירקרק שהוא ירוק שבירוקים, אדמדם אדום שבאדומים". היו פרשני מקרא שהלכו אחרי הפרשנות שלו. בעברית החדשה מקובלת רק הגירסה המחלישה או מקטינה.
14
יורי מור שואל/ת: תושבי העיר חולון פנו אלי בשאלה, מה משמעות המילה שמישהו כתב באחד הקירות בעירם: "רוסים ורוסיות מתחנגלים". לך היא מוכרת? או אתה מזהה פה איזה משחק מילים? מצרף את הכתובת שעל הקיר.
רוביק עונה:
'מתחנגל' הוא כינוי גנאי המרמז שאדם אחר (או קבוצה) הוא הומוסקסואל. המקור הוא במילה הערבית חַנְגַ'ל, מעכס, אדם המתנודד בהליכתו.
15
חררדו מירוצ'ניק שואל/ת: בכתבה שפורסמה בעבר על שכיות החמדה שבעיר אשקלון נכתב: "...והמארינה שם היא שיחוק" (בשין שמאלית). לא מצאתי במילונו של אבן שושן את המילה הזאת לא כשם עצם, ואף לא בחלופות השונות של השורש המוכר לנו כל כך. מה משמעותה, והאם היא ממקור שמי כלשהו?
רוביק עונה:
'שיחוק' היא מילה בסלנג שפירושה הצלחה בולטת, הצלחה מוכחת, בדרך כלל כזו שלא ציפו לה. המקור הוא בניב הסלנגי 'שיחק אותה' באותה משמעות. המקור שהוליד את הניב לא לגמרי ברור. יתכן שיש כאן התפתחות מ'מזלו שיחק לו' המושפע מיידיש, וכן מתרגום שם הסרט של וודי אלן Play it again, Sam. השם הוא בהשראת משפט איקוני בסרט קזבלנקה. הוא תורגם לעברית: "שחק אותה, סם", למרות שהכוונה במקור היא ל"נגן אותה, סם".
< הקודם 1 2 3 4 5  ... הבא >